Praktijkvoorbeeld passend onderwijs: helder voor autisme

10 juli 2018

In Eindhoven staat een school die is toegerust voor een heel speciale doelgroep: kinderen met autisme. Al ver voor het tijdperk van passend onderwijs werkten gemeente en schoolbesturen hier eendrachtig samen om een voorziening voor deze kinderen te creëren. Een van de twee moeders van het succes ‘Pleinschool Helder’ is Ingrid van Eijndhoven – what’s in a name?

Gebieden met een hoge concentratie van hightech bedrijven kennen een navenant hoge concentratie van kinderen met ‘stoornissen in het autistisch spectrum’. In de regio Eindhoven, ook wel Silicon Valley van de lage landen genoemd, is dat niet anders. Het doorgronden van bestaande ict-systemen en het zelf bouwen van nieuwe, blijkt namelijk iets te zijn wat mensen met autisme vaak goed kunnen. En de ouders die bij bedrijven als Philips en ASML werken, blijken hun ‘autistische genen’ door te geven aan hun kinderen; dat zou de verklaring zijn voor het fenomeen.

Negen dossiers

De scholen in zo’n regio zijn niet standaard toegerust om deze – niet zelden hoogbegaafde – kinderen adequaat op te vangen. Met als mogelijk gevolg: veel thuiszitters met een havo/vwo-achtergrond. Dat probleem werd in Eindhoven al meer dan tien jaar geleden onderkend. De gemeente, de plaatselijke ‘OMO-scholen’ (Ons Middelbaar Onderwijs) en de Aloysius Stichting voor speciaal onderwijs sloegen de handen ineen en besloten in 2006 tot een pilot: een voorziening maken die deze leerlingen passend onderwijs kon bieden. Hoewel de term ‘passend onderwijs’ toen natuurlijk nog niet in zwang was. Ze zochten iemand die de kar kon trekken, en kwamen uit bij Ingrid van Eijndhoven.

Van Eijndhoven kreeg gezelschap van Liesbeth van Vugt, een collega op de school waar zij tot dan toe werkte. Ze waren beiden goed geplaatst voor deze job. Van Eijndhoven: “Wij zijn kritisch als het gaat om onderwijs, we hebben eigen ideeën, we hebben kennis van autisme. Als wij een idee hebben dan ventileren we dat niet ondoordacht maar onderbouwd, en dat was mensen kennelijk opgevallen.”

Dit is het eerste deel van het artikel over dit praktijkvoorbeeld uit de uitgave Verrassend Passend II. Lees het volledige artikel op de website van het Steunpunt Passend Onderwijs.