Positieve leerervaring vasthouden
21 december 2016
Nu werkt een groepje leerlingen in de warme eerste zomerweek in een koel lokaal, onder begeleiding van juf Iris, stagiaire, en juf Emma, pedagoge, individueel of in groepjes van drie tot vijf leerlingen, aan vakken waarvoor ze onvoldoende staan. Sommigen zien een beetje pips, door de lome warmte of door de ramadan die een korte nachtrust geeft. Toch offeren zij graag hun vrije tijd ervoor op: de keuze is zittenblijven of meedoen aan de zomerschool. En om de verplichting meer cachet te geven hebben hun ouders ervoor moeten tekenen en een klein geldbedrag moeten bijleggen.
Meer vragen en huiswerk bijhouden
Soukhina (15), zit in de 3e klas en komt drie punten te kort. Zij werkt aan economie en wiskunde. “Als je het ene niet snapt, krijg je ook problemen met het andere. Ik vind het vervelend om docenten te vragen als ik iets niet snap. Als ze geïrriteerd reageren, houd ik liever mijn mond. Ik heb hier geleerd dat ik zelf meer moet vragen. En dat ik vaker huiswerk moet doen… maar ja, dat vind ik best lastig want er is thuis zo veel wat me afleidt: de tv, internet.” Soukhina is echter vastbesloten deze kans te grijpen, ook al gaat ze daardoor later op vakantie. “Ik wil doorleren, mbo-administratie. Dat doet mijn zus ook en dat lijkt me heel leuk!”
Vaker apart zitten om rustiger te werken
Ook Angelo (14) heeft achterstand opgelopen: bij Engels, wiskunde, economie. Hij heeft nu al een vak opgewerkt naar voldoende. “Het kwam omdat mijn klas heel erg druk is, met 18 leerlingen. Ik laat me dan afleiden en meeslepen.” De tweedeklasser wil later graag patissier worden, koken en hapjes maken vindt hij fijn. Wat hij geleerd heeft zal straks in het nieuwe schoolgebouw misschien gemakkelijker gaan: “Ik wil vaker apart gaan zitten om te leren en rustigere kinderen opzoeken.“
Docenten feedback geven
Springer: “Veel kinderen zijn onderpresteerders. Ze hebben negatieve leerervaringen opgedaan en worden soms vanuit een vooroordeel bekeken. Natuurlijk is school wel eens vervelend of saai voor pubers… Oprechte, individuele aandacht en direct resultaat van hun inspanning geeft deze leerlingen een positieve leerervaring waar ze zich aan vast kunnen houden als het volgend jaar eens even niet zo goed gaat.”
De enthousiaste docente vindt de zomerschool ideaal om achterstanden weg te werken en leerlingen ‘in hun kracht’ te zetten. “We willen deze ervaring goed evalueren. De resultaten koppelen we terug in een persoonlijk gesprek met de mentor. En ook docenten wil ik graag feedback geven, bijvoorbeeld omdat we gemerkt hebben dat een bepaald type toets ongewild problemen oplevert.”
Calvijn met Junior College - Amsterdam