Hoe werkt het?
In dit spel ga je met je werkgroep het gesprek aan over de bouwstenen op jullie school. In hoeverre zijn de
bouwstenen op jullie school aanwezig? Wat kan er nog beter? En wie is daar verantwoordelijk voor?
Na het spel weten jullie:
• waar jullie ten aanzien van de bouwstenen staan;
• waar de verbeterpunten ten aanzien van de bouwstenen liggen;
• welke acties ten aanzien van de bouwstenen uitgevoerd kunnen worden;
• wie verantwoordelijk is voor welke acties om de bouwstenen op jullie school te verstevigen.
Download de spelhandleiding
In deze handleiding vind je de spelregels, voorbeeld-hulpvragen en de uitleg per bouwsteen.
Let op: Beschikken jullie op school niet over de grote blauwe dobbelsteen van Voortgezet Leren? Mail dan naar voortgezetleren@vo-raad.nl en ontvang de dobbelsteen of doe het als volgt:
Pak een eigen dobbelsteen naar keuze en gebruik de ogen van de dobbelsteen zo:
1 = Visie, probleem- en doelstelling
2 = Team, tijd en middelen
3 = Veranderaanpak en communicatie
4 = Kennis en vaardigheden
5 = Draagvlak, participatie en leiderschap
6 = Kennisgedreven werken (of Evidence-informed werken)
De Aanpak schoolontwikkeling
De zes bouwstenen zijn onderdeel van het model Aanpak schoolontwikkeling, dat binnen het programma Voortgezet Leren is ontwikkeld. Ontwikkelen in de school is een cyclisch en continu proces waarbij je verschillende fases doorloopt. In het model zijn de fases weergegeven. De keuzes die je in elke fase maakt, hangen af van onder andere de aard van de ontwikkeling en de context van jouw school. Je hoeft de fasen niet altijd lineair te doorlopen; soms moet je even terug naar een eerdere fase, om weer vooruit te komen. Wil je meer weten over het model of praktische handvatten per fase krijgen? Lees hier meer.
Meer weten?
Wil je meer weten, heb je vragen of feedback over het stappenplan? Mail naar voortgezetleren@vo-raad.nl of bel 030 232 48 80. En bekijk ook de andere instrumenten.