De drie mythes over technologie in het onderwijs | VO-praat met Pedro De Bruyckere
14 februari 2023
De drie mythes
De drie mythes volgens De Bruyckere zijn de ‘digital native’, de opgeblazen verwachtingen van ‘nieuwe’ innovaties en dat technologie onderwijs goedkoper maakt. Bij de eerste mythe gaat het over de jongeren die sneller en handiger zouden zijn maar aan de andere kant juist te kort komen in strategische en inhoudelijke skills om digitaal geletterd te zijn. Om van zogenaamde innovaties maar niet te spreken, die nadat de hype over is eigenlijk en meestal ‘stokoud’ blijken te zijn en niet echt revolutionair. De derde mythe wordt ontkracht doordat goed online didactisch materiaal juist wel meer tijd, geld en moeite kost. Dit is weer totaal anders dan klassikale lessen maken en is een vak apart.
Over Pedro De Bruyckere
Hij volgde de lerarenopleiding bij een van de voorgangers van Arteveldhogeschool in Gent en studeerde daarna pedagogiek en onderwijskunde aan de Universiteit Gent. Om vervolgens in 2001 als docent en pedagoog aan de slag te gaan bij Arteveldhogeschool en zich in de leefwereld van jongeren te verdiepen. In 2017 promoveerde hij op ‘de gepercipieerde authenticiteit van leraren door hun leerlingen’ aan de Open Universiteit, om in van 2018 tot 2022 parttime bij de Universiteit Leiden verder onderzoek te doen. Vanaf begin 2022 is hij ook parttime verbonden aan de Universiteit Utrecht. De Bruyckere schreef onder meer een aantal boeken: Jongens zijn Slimmer dan Meisjes, Klaskit en Juffen zijn Toffer dan Meesters. En hij blogt op http://xyofeinstein.be.
Meer over dit onderwerp
- Marc Prensky: Digital Natives, Digital Immigrants. https://www.marcprensky.com en The Fallacy of the digital native
- P. de Bruyckere: Is het geen tijd voor meer innovatie in onderwijsinnovaties?
- Barend Last op Linkedin: Mythes over onderwijsinnovatie.
- Paul. A. Kirchner. Hekelt mythes in het onderwijs.