De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs | VO-praat met Inge Molenaar

14 september 2021

De VO-academie is gestart met een nieuwe video-reeks: VO-praat. In video’s van maximaal tien minuten vertellen bevlogen sprekers hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector. Inge Molenaar (Universitair Hoofddocent Onderwijs Wetenschappen) neemt u in deze VO-praat mee in de wereld van artificiële intelligentie. Ze gaat in op verschillende scenario’s en nodigt u uit om na te denken over de toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs.

Er zijn verschillende manieren waarop artificiële intelligentie (AI) een rol kan spelen in het onderwijs. Er zijn zaken waar AI goed in is: het snel analyseren van data, het classificeren van bepaald gedrag, het diagnosticeren van kennis en het voorstellen van passende acties. En er zijn zaken waar mensen goed in zijn: creatief denken, samen problemen oplossen, verschillende perspectieven verbinden en duiden. Deze belangrijke sociale interactie zit in de kern van ons onderwijs. “In dit licht zien we steeds meer de opvatting ontstaan dat AI mensen kan ondersteunen in hun professioneel handelen. Dit noemen we ook wel hybride intelligentie (HI). De combinatie van menselijke en kunstmatige intelligentie en het denken over de wijze waarop deze twee vormen van intelligentie elkaar kunnen versterken. Daar gaat deze video over.”

 

 

Over Inge Molenaar

Inge Molenaar is universitair hoofddocent bij het Behavioural Science Institute (BSI) van de Radboud Universiteit. Haar onderzoek gaat over data, learning analytics en kunstmatige intelligentie in het onderwijs. Ze geeft leiding aan het Adaptive Learning Lab, waarin onderzoek wordt uitgevoerd dat zich enerzijds richt op het gebruik van adaptieve onderwijstechnologieën in het Nederlandse onderwijs. Anderzijds worden nieuwe prototypes ontwikkeld, waarin data en AI een belangrijke rol spelen. Inge werkt al meer dan 20 jaar op het raakvlak tussen onderwijs en technologie in verschillende rollen: van ondernemer (initiatiefnemer van Ontdeknet) tot academicus. Haar werk richt zich momenteel vooral op toekomstscenario’s voor AI in het onderwijs. Hierin staan hybride systemen centraal die leraren en leerlingen in staat stellen hun menselijke intelligentie te verrijken met kunstmatige intelligentie. 

 

Meer weten over artificiële intelligentie in het onderwijs?