"Ik haal er plezier uit om de ander ‘het stuur’ weer in handen te geven"
21 juni 2023
"Met ruim 25 jaar onderwijservaring werk ik dagelijks intensief met mensen. Hierbij heb ik gemerkt dat ieder mens echt anders is, andere behoeften heeft, anders denkt en anders te motiveren is.
Coachen is voor mij geen doel op zich, professioneel coach zal ik niet meer worden. Wel zie ik coaching, in mijn rol als leidinggevende, als meer dan het positief begeleiden van collega’s. Namelijk als middel om de ontwikkeling, groei en prestaties van individuen en vervolgens de (school)organisaties te beïnvloeden. Mijn overtuiging is dat iedereen intuïtief weet wat voor zichzelf een goede weg is. Toch gaat dat niet altijd vanzelf. Als iemand dan op zoek is naar de juiste weg of onbewust van die weg afraakt, haal ik er plezier uit om de ander ‘het stuur’ weer in handen te geven. Coachen dus.
Maar hoe doe je dat nu goed, vanuit de juiste structuur en welke theorie past het best bij welk vraagstuk? Deze vragen waren voor mij de motivatie om me aan te melden bij de VO-academie voor de leergang managementcoach. De opbouw van de leergang vond ik effectief. Het werken met coachées, uit andere scholen, is een goede manier om de theorie in praktijk te brengen en dicht bij je eigen werkveld te blijven.
Wat ik in deze leergang heb geleerd, is primair toch weer meer over mezelf. Immers is zelfinzicht voorwaardelijk om te leren en die zelfkennis helpt je enorm bij het goede gesprek. Maar door de vele trainingsgesprekken, met de intervisiegroep en de coachées, was de winst in deze leergang om diverse methodieken te oefenen en te gaan beheersen. Het direct toepassen van de theorie in de praktijk heeft mij oprecht veel inzicht gegeven en hierdoor heb ik mijn palet aan vaardigheden weten uit te breiden. De veilige sfeer waarin dit mogelijk was, heeft ertoe geleid dat je soms heerlijk de verkeerde gesprekken aan het voeren was en daar samen vervolgens kostelijk om kon lachen. Het meest waardevolle was voor mij om met een simpele interventie, de inzet van grondplaten, een stroef gesprek te laten stromen. Hoe simpel en vooral leuk kan het zijn!
De leergang was voor mij een bevestiging dat ik er plezier uithaal om samen met collega’s een gedragspuzzel te ontrafelen en in te zetten op vragen en oplossingen vanuit positivisme en structuur. Maar vooral zet ik daarbij in op eigenaarschap bij de ander. Dit daagt mij persoonlijk weer uit om minder de regie te nemen zodat de ander groeit en zijn eigen stuur in handen neemt.
Als je coachée uiteindelijk aangeeft dat de gesprekken als pure ‘empowerment’ worden ervaren, dan zie ik dat ook als compliment, maar vooral ben ik dan heel blij voor de ander."