Inkijk in themacommissie School & omgeving: doorpakken op cruciale thema’s voor vo

25 september 2018

Energie, ‘doen’, ‘samen slimmer aanpakken’… Wat de themacommissies van de VO-raad concreet doen en wat het oplevert? Op 25 september vond de aftrap van de nieuwe themacommissie ‘School & omgeving’ plaats en deze bijeenkomst geeft een goed beeld. Twee leden van de commissie nader aan het woord.

De VO-raad heeft in 2017 vier nieuwe themacommissies in het leven geroepen, ‘om bij de leden input en advies voor het bestuur op te halen over actuele onderwijsthema’s’. Op 25 september 2018 ging ook een vijfde themacommissie ‘School & omgeving’ van start. Deze bijeenkomst en de ervaringen van de deelnemende bestuurders en schoolleiders laten zien dat de omschreven doelstelling van de themacommissies actief en ambitieus wordt opgepakt. Na een kennismakingsronde en oriëntatie op de thema’s rond ‘School & omgeving’, werden de eerste tips uitgewisseld en onderlinge afspraken voor werkbezoeken gemaakt. En werd vooral de ambitie uitgesproken om samen op de belangrijkste, actuele thema’s echt door te pakken en tot concreet beleid en richtlijnen te komen die de gehele sector verder kan brengen.

Bram van Welie, directeur OSG Hugo de Groot in Rotterdam: “Grote meerwaarde van de themacommissie is dat je je als groep kan buigen over cruciale maatschappelijke onderwijsthema’s en samen bedenkt hoe je deze thema’s slimmer kunt aanpakken. Ik kan zelf hierbij een groot netwerk inbrengen en de Rotterdamse context vertegenwoordigen.

We hebben nu een aantal belangrijke vraagstukken - rond onder meer burgerschapsvorming, gezonde school, kansengelijkheid en duurzaamheid - besproken en gaan toewerken naar concrete ideeën, beleidsvoorstellen en convenanten. We willen zo echt tot een aanpak komen voor alle vo-scholen. Centraal in deze themacommissie staat hierbij de vraag hoe we beter in verbinding kunnen staan met de omgeving en kunnen samenwerken met andere partijen uit onder meer de politiek en het bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijk middenveld.”

 

Merlijn Verstraeten, rector van het UniC in Utrecht: “Mijn verwachting van deze themacommissie is om samen tot plannen en richtlijnen te komen om andere scholen en samenwerkingsverbanden te ondersteunen. Het gaat wat mij betreft echt om het ‘doen’, het doorpakken op belangrijke thema’s zoals kansengelijkheid, diversiteit binnen de school en armoede.

Dit zijn allemaal thema’s die ik terugzie op mijn school. Ik kan dan ook kennis inbrengen in deze commissie, en hoop ook een voorbeeld te kunnen zijn voor andere scholen. Mijn school was bijvoorbeeld de eerste met een boot op de Canalpride. En ik hoop zelf ook weer van de aanpak van anderen te kunnen leren, bijvoorbeeld rond de begeleiding van kinderen met een andere culturele achtergrond. Mijn verwachtingen zijn deze bijeenkomst in elk geval uitgekomen, we hebben een gemeenschappelijke koers bepaald en hebben een goede start gemaakt. Ik krijg er ook heel veel energie van.”

 

De themacommissies komen vier keer per jaar bij elkaar en bespreken in de tussenliggende tijd vraagstukken via de mail of telefoon. De VO-raad legt ook werkbezoeken af op de scholen van de deelnemers, en ook onderling gaan de deelnemers bij elkaar op bezoek. Lees meer over de themacommissies en samenstelling.