Interview: Ontwikkelen, verbeteren en netwerken

20 juni 2023

Twee teamleiders van dezelfde school die hetzelfde leertraject bij de VO-academie doorlopen. Bijzonder? Nee, echt want dit gebeurt wel vaker. Maar waarom doen ze dat en wat leren ze van een leertraject? Een vraaggesprek met teamleiders Hanneke van Stralen en Franca Lentz van het Singelland Van Haersmasingel in Drachten.

Als kersverse teamleider heb ik eerst het inwerktraject startende teamleider gevolgd. Dat was in 2020 midden in coronatijd en dus online. Hoewel het absoluut een waardevol traject was, miste ik het directe contact en het netwerken. Toen ik het intervisietraject ‘Leidinggeven in dialoog’ voorbij zag komen hoefde ik niet lang na te denken”, zegt Franca Lentz. 

Franca Lentz (links op foto), teamleider TL op Singelland Van Haersmasingel (Drachten)
 3 jaar ervaring 
• Volgde de leertrajecten Startend teamleider en Leidinggeven in dialoog

Hanneke van Stralen (rechts op foto), teamleider Basis Kader op Singelland Van Haersmasingel (Drachten)
 2 jaar ervaring
• Volgde het leertraject Leidinggeven in dialoog

Leertraject Leidinggeven in dialoog
Medio september 2024 gaan we weer van start met een nieuwe editie van Leidinggeven in dialoog. Dit leertraject gaat in op de vraag hoe je, vanuit dialoog, actuele vraagstukken inhoudelijk en strategisch vorm kunt geven.

 

Samen verder brengen 

Ik wilde meer verdieping en persoonlijke ontwikkeling bij mijzelf realiseren. Dat kon heel goed bij het dialoogtraject”. Ze vroeg tegelijk haar collega Hanneke van Stralen mee. Hanneke: “Ook ik wilde mijzelf ontwikkelen en verbeteren. Maar met al het sparren met elkaar, met anderen en de inhoudelijke gespreksstof steek je zoveel op dat het fijner is als je al het geleerde in school samen verder brengt. Beiden vonden de lezingen in de ochtenden zeer waardevol. “We hebben daar inzichten gekregen in veranderstructuren, in co-creëren en handvatten hiervoor gekregen. Daarmee kunnen we in praktijk gelijk aan de slag gaan voor volgend schooljaar”, aldus Hanneke. 

Naast dat de sprekers Thom Verheggen en Hartger Wassink volgens de twee teamleiders van topniveau en zeer inspirerend waren, was er nog een andere plus. Franca: “Een enorme plus is toch het netwerk wat je opdoet. Het is een feest van herkenning als je merkt dat andere schoolleiders met dezelfde problematieken en drempels zitten ongeacht waar vandaan uit het land ze komen. Zo zie je ook hoe anderen andere oplossingen bedenken en dat levert weer meer inzichten en contacten op.
 

Waardevol 

Intervisie leren en doen was wel intensief. Tegelijk was het traject lang genoeg om het waardevol te maken vinden ze. “Van de intervisie heb ik geleerd open vragen te stellen en je in elke casus te leren verplaatsen in de ander”, aldus Hanneke. Dat komt goed van pas in de praktijk. Hanneke en Franca sommen samen drie situaties op dit voor hen belangrijk is: mindere eindexamencijfers, collega’s meer motiveren en een duidelijkere rol en kaders stellen voor de schoolleider.  

Tenslotte geven beide teamleiders nog een andere bijvangst van het traject aan, die voor hen bevestigend werkt nu ze meer kennis hebben van het feit dat de rol van teamleider op elke school toch anders kan zijn. “Zo zijn er scholen met meer hiërarchische structuren en scholen met gedeeld leiderschap, zoals onze school. Op zo’n moment dat je dit hoort of ziet, beseffen we dat we een fijne werkplek hebben”, zo besluiten Hanneke en Franca dit gesprek.