Intervisie: een gouden leerproces

25 juni 2024

Hoe je kunt doorgroeien als schooleider en wat je leert van werkvormen zoals intervisie en andere schoolleiders zijn elementaire vragen.  De antwoorden op deze vragen en de toegevoegde waarde en inzichten die het oplevert licht een enthousiaste Hugo Vos, locatiedirecteur van het Nuborgh College Veluvine in Nunspeet, in dit interview maar al te graag toe. Het laatste leertraject dat hij volgde was Beginnend Eindverantwoordelijk Schoolleider. Hoe heeft hij dit ervaren?

“Allereerst moet ik zeggen dat ik groot fan ben van de leertrajecten van de VO-academie”, begint Hugo. “Inmiddels heb ik ze van teamleider tot directeur allemaal gehad. Ik vind het concept zo mooi: ’s ochtends interactieve lezingen, en ’s middags met een mooie club ervaren intervisiebegeleiders aan intervisie doen. Ik ben een groot voorstander van intervisie, ik denk dat dat een hele belangrijke leervorm is voor schoolleiders.”

“Je haalt iets uit de intervisie en brengt ook altijd iets voor de ander. Zo zijn we samen schoolleider en bouwen we aan een gemeenschap.”

 

Gestructureerd en concreet

Tijdens de intervisie denk je met elkaar op een gestructureerde manier na over dilemma’s waar je als schoolleider mee te maken krijgt. En daar worden concepten die abstract zijn, opeens ontzettend concreet. “Het mooie aan intervisie vind ik dat je zoekt naar waar het bij jou persoonlijk schuurt. En volgens mij zit daar het grootste leerproces, dat je echt nadenkt over hoe je zelf – als leider – bepaalde zaken wil aanpakken. Hoe je mensen wil aansturen, coachen, bemoedigen. Dit levert altijd weer nieuwe inzichten op, die je van tevoren niet bedacht had.”

Die inzichten doe je niet alleen zelf op: dit gebeurt samen met andere schoolleiders. Op papier dezelfde functie, maar in praktijk een club vol verschillende mensen met andere achtergronden. Hugo: “Die denkkracht die je met elkaar hebt: niet alleen intellectueel, maar ook emotioneel. Dat zorgt ervoor dat je weer hele nieuwe invalshoeken krijgt.”

Even uit de school

Door even uit de school te stappen, verschaf je jezelf de tijd, ruimte én een nieuw perspectief om naar je eigen schoolomgeving te kijken. “Bepaalde zaken komen nou eenmaal niet bij je omhoog als je een hele dag op school rondloopt. Daarvoor is het echt nodig om uit de school te stappen. Dat je geïnspireerd wordt door een spreker. Dan hoef je niet het hele theoretische model over te nemen, maar de bevlogenheid zet je aan het denken. Ik neem een lijst mee naar huis, die ik direct kan toepassen in mijn eigen werk.”

Dat nadenken levert altijd nieuwe inzichten op, over jezelf, je leiderschap, je valkuilen en je eigen school. ““Wat voor leider wil ik zijn? Wat wil ik uitstralen? Waar ligt je focus? De leertrajecten van de VO-academie helpen mij met dit soort vragen. Waar ik echt bewust mee bezig ben is om qua mensgerichtheid echt te groeien. Mijn eerste focus is vaak op dat wat er moet gebeuren. Maar hoe zorg je ervoor dat je je collega’s meeneemt, en dat je echt oog hebt voor de mensen met wie je werkt? Je krijgt handreikingen hoe je op een betere manier met je mensen kan samenwerken. En als je samen met anderen hierover nadenkt, kom je verder dan als je alleen achter je bureau zit.”

Op 11 oktober begint het volgende leertraject voor Beginnend Eindverantwoordelijk Schoolleider. Ben je net als Hugo op zoek naar nieuwe inzichten over leiddinggeven en wil je samen met collega-schoolleiders reflecteren op je functie? Klik dan hier voor meer informatie over het leertraject en om je in te schrijven.