Introductie in de beginselen van leerling-participatie 2.0 | VO-praat met Carien Verhoeff
19 december 2023
Het onderwijs bereidt leerlingen (o.a.) voor op het nemen van verantwoordelijkheid voor de wereld waarin we samenleven. Een wereld die gekenmerkt wordt door uitdagingen zoals klimaatverandering en sociale ongelijkheid. Om verantwoordelijkheid te dragen in een complexe wereld is participatie noodzakelijk. “We weten ook uit pedagogisch en didactisch oogpunt, dat actieve participatie bijdraagt aan betere leerresultaten, aan het welzijn van leerlingen en aan de gemeenschapszin in de school. Je zou kunnen zeggen dat participatie bijdraagt aan de kwalificatie-, socialisatie- en emancipatie-functie van het onderwijs. Hoe hoger de participatie, hoe beter de resultaten, hoe beter de sfeer op school en hoe geloofwaardiger het burgerschapsonderwijs is”, aldus Carien Verhoeff over het belang van leerling-participatie.
Over Carien Verhoeff
Carien Verhoeff is partner bij Vanderkruis Executive Search. Van 2020 tot augustus jl. was Carien ‘associate lector’ aan De Haagse Hogeschool. In die hoedanigheid gaf zij leiding aan de onderzoekslijn ‘Student Voice’ binnen het lectoraat Wereldburgerschap, dat weer onderdeel is van het kenniscentrum Global & Inclusive Learning. Ook vóór oktober 2020 deed zij al onderzoek naar de winst die er voor het onderwijs te behalen is, wanneer leerlingen en studenten zich meer eigenaar gaan voelen van hun eigen leerproces. Zij is tevens als gastdocent verbonden aan TIAS School for Business & Society, waar aandacht is voor de vraag wat kwalitatief sterke en betekenisvolle leerling-participatie vraagt van de schoolleiding en het schoolbestuur.
Meer over dit onderwerp
- Kritische participatie in de school is niet vanzelfsprekend; Barbra Bos en Carien Verhoeff, Schoolenveiligheid.nl (2022).
- Versterken van student voice in het Hoger Onderwijs; Carien Verhoeff & Laurence Guérin, Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (2021).
- Burgerschapsborrel met Carien Verhoeff; VO-raad (2021).