Leren vragen stellen over het lerarentekort | VO-praat met Marc van der Meer
28 januari 2025
Volgens dhr. van der Meer is vragen stellen een hele kunst. In onderzoek naar personeel worden vaak vragen gesteld die gaan over: wat vind je ergens van? In zijn onderzoek stelt hij echter andere vragen: wat wil je bereiken, wat doe je feitelijk, en wat wil je daarin veranderen? Om zo de ambities van leraren en schoolleiders in kaart te brengen.
Het blijkt dat docenten op alle dimensies – van het voorbereiden, uitvoeren en de evaluatie van het onderwijs – ambities hebben om zich sterk te verbeteren. De ambities liggen bij de schoolleiding nog hoger. Tegelijkertijd zijn er ook veel verwachtingen niet uitgekomen en heeft mogelijk wel 20% van de leraren vertrekintenties, met name bij de jongste generatie. Met (stevige) teleurstellingen tot gevolg. Het is dus nodig om aandacht te besteden aan het personeelsbeleid in de school.
Door de nadruk te leggen op het creatievermogen, het reflectievermogen en het belang van kennisdeling (kennisdelingsvermogen) kunnen leraren hun motivatie verbeteren en tot sterke professionele normen over de kwaliteit van hun werk komen. Technologie kan hierbij een ondersteunende rol spelen om ambities te realiseren en tot kennisdeling te komen met collega’s. Zo kunnen we als groep het vraagstuk van het lerarentekort en de inrichting van de ambities van het onderwijs gericht op de toekomst handen en voeten geven.
Over Marc van der Meer
Marc van der Meer is zelfstandig onderzoeker en onafhankelijk adviseur en verzorgt lezingen en inhoudelijke bijdragen vanuit zijn werkorganisatie M&A. Hij studeerde economie in Tilburg en Madrid (1985 – 1992) en promoveerde in de sociale wetenschappen in Amsterdam (1998). Na zijn promotie werkte hij o.a. als hoofd opleidingen en UHD bij het Amsterdams Instituut voor Arbeidsstudies en als projectleider kennisontwikkeling bij het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie.
Dhr. van der Meer bekleedde functies als hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt, onafhankelijk wetenschappelijk adviseur voor het beroepsonderwijs en directeur van het landelijke Expertisecentrum Beroepsonderwijs. Hij heeft meerdere publicaties op zijn naam staan gericht op de kwaliteit van arbeid, het lerarentekort en de ambities van het onderwijs, waaronder het onderzoek Ongekende lerarenambities.
Meer informatie
- Hamilton, R. (2007). Wink and grow rich. Luisterboek;
- Van der Meer, M. & van der Aa, R. (2023). De leraar centraal in het lerarenbeleid: een ontwikkelingsgerichte aanpak. Onderwijs aan het werk, hoofdstuk 3;
- Ketelaar, E., van der Meer, M., & van der Poll, J. (2023). Ambities en teleurstellingen in beeld. Didactief (2023), p. 30-31.