Nederland organiseert ICP Council Meeting 2027: impressie van editie 2024 in Mombasa, Kenia
13 december 2024
Door Marieke van Tienhoven en Karin Wouters
In Mombasa lag de focus op urgente uitdagingen in het onderwijs, met bijzondere aandacht voor bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie, mentale gezondheid en welzijn van schoolleiders en de noodzaak om de focus te verschuiven van inhoud naar vaardigheden. Volgens de deelnemers namens Schoolleiders VO benadrukte de conventie de noodzaak voor schoolleiders om het onderwijs opnieuw te doordenken in een snel veranderende wereld.
Persoonlijke groei
Neem de woorden van Andreas Schleicher van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD), zegt Karin. “Die wees erop dat ‘school’ en schoolleiders vandaag de dag moeten focussen op bevordering van nieuwsgierigheid, medeleven en moed - essentiële eigenschappen voor het navigeren door moderne complexiteiten. Succes, stelde hij, ligt in het integreren van vakken en het bevorderen van kritisch denken. Daardoor leren studenten gevestigde normen bevragen in plaats van alleen antwoord te geven.”
In lijn met die benadering benadrukte het studentenforum volgens Marieke het belang van de leerlingenstem in scholen. “Leerlingen voelen druk die verdergaat dan academische prestaties. Wij schoolleiders moeten naar hun ervaringen luisteren”, zegt zij. “Als leerlingen spreken over hun uitdagingen en perspectieven, zoals een student hier deed, herinnert dat ons eraan dat ondersteuning van de persoonlijke groei van leerlingen een voornaam onderwijsdoel is.”
Als leerlingen spreken over hun uitdagingen en perspectieven, zoals een student hier deed, herinnert dat ons eraan dat ondersteuning van de persoonlijke groei van leerlingen een voornaam onderwijsdoel is.
Ministerie van Onderwijs
Tijdens de conventie werd ook de rol van AI in het onderwijs verkend. Daarbij werd de potentie uitgelicht om leren te personaliseren en schoolleiders te ondersteunen in hun werk. “Daar zat wel een belangrijke ‘maar’ aan”, zegt Karin. “De integratie van AI in scholen moet door schoolleiders namelijk zorgvuldig worden benaderd om ervoor te zorgen dat het de menselijke elementen van het onderwijs versterkt in plaats van vervangt. Een gebalanceerde aanpak is noodzakelijk om de voordelen van AI te benutten terwijl de kernwaarden van onderwijs behouden blijven.”
(Marieke van Tienhoven is programmamanager bij Schoolleiders VO, waarvan Karin Wouters ten tijde van de trip naar Mombasa voorzitter was)