Praktijkvoorbeeld passend onderwijs: Samen1school brengt rust en veiligheid

22 mei 2018

Samen1school is een brede aanpak die leidt tot een veilig en positief sociaalpedagogisch klimaat in de school. De aanpak is ontwikkeld op basisschool De Springplank in Huizen (RKO Huizen). We praten met de ontwikkelaars Yvonne Vlaanderen, gedragsdeskundige, personeelsfunctionaris en leerkrachtcoach van RKO Huizen en Joop van Baalen, teamleider bovenbouw op De Springplank en bovenschools ict-functionaris. “De inspectie gaf ons een maximale score voor veiligheid.”

‘We geven elkaar altijd een nieuwe kans’, ‘Op de gang zijn we stil’ en ‘We gebruiken nette taal, ook als we boos zijn’. Drie voorbeelden van de vrolijk geïllustreerde ‘gedragsbordjes’ die je overal in de school ziet hangen. Ze horen bij de aanpak Samen1school, die er van uitgaat dat goed gedrag is aan te leren. Niet alleen door heel duidelijk te zijn over het gewenste gedrag, maar ook door goed gedrag te belonen en te vieren.

Allesomvattende aanpak

Het team van De Springplank had een aantal jaren geleden te maken met kinderen met een zeer complexe gedragsproblematiek, en – als gevolg daarvan – met leerkrachten die langdurig uitvielen vanwege een burn out. Voor leerkrachtcoach en personeelsfunctionaris Vlaanderen was dit de aanleiding om een aanpak te ontwikkelen die dit soort escalaties moet voorkomen. “Nadat we de actuele problemen hadden opgelost, hebben we ons gebogen over de vraag hoe we het sociaalpedagogisch klimaat en de sociale veiligheid structureel kunnen verbeteren.”

Dat resulteerde eind 2014 in de aanpak Samen1school, een brede, goed onderbouwde preventieve en curatieve aanpak die in grote lijn antwoorden geeft op de volgende vragen: welk gedrag verwachten we? Hoe bevorderen we dat gedrag? En wat doen we als kinderen ongewenst of grensoverschrijdend gedrag laten zien? “Met Samen1school creëer je rust en een veilig klimaat in de school”, zegt Vlaanderen. “Dat is heel basaal, omdat veiligheid voorwaardelijk is voor goed onderwijs en voor een optimale ontwikkeling van kinderen.”

Dit is het eerste deel van het artikel over dit praktijkvoorbeeld uit de uitgave Verrassend Passend II. Lees het volledige artikel op de website van het Steunpunt Passend Onderwijs.