Regius College: ‘Deelname van mensen met een arbeidsbeperking is goed voor de leerlingen’

06 maart 2019

Het Regius College vindt dat zij open moeten staan voor de gehele samenleving: “Ook al heb je een beperking, ieder mag en moet zich kunnen ontplooien. Deelname van mensen met een arbeidsbeperking is ook goed voor de leerlingen. We krijgen nu een nieuwe docent in een rolstoel. Daar zijn we trots op. Ook hebben we een docent met een hoge dwarslaesie. Hij kan zelfs zijn handen niet gebruiken, maar kan nog steeds 4 à 5 uur in de week bijles geven en bijdragen aan onderwijsontwikkeling. Ook hebben we een TOA, een fysisch geografe die vanuit de 48 WAO op een werkervaringsplaats is begonnen en nu een reguliere aanstelling heeft.”

De inzet van mensen met een arbeidsbeperking past ook in de visie en koers voor de toekomst van het Regius College. Deze is namelijk getiteld ‘Aandacht met resultaat: omgaan met verschillen.’

Voorbeeld van Judith

Sinds 2015 werkt Judith bij het Regius College. Zij heeft net als haar moeder het Larsen Syndroom, wat voornamelijk staat voor vergroeiing van alle gewrichten. Hierdoor heeft zij fysieke beperkingen. Judith is niet zo groot en hoort minder en spreekt niet zo duidelijk. Momenteel werkt zij in de functie van administratieve ondersteuner P&O en dit voor 10 uur per week: Op maandag van 8 tot 12 uur, op woensdag van 8 tot 10 uur en op vrijdag van 8 tot 12 uur. Judith is flexibel, werkt ook weleens op donderdag en houdt de uren zelf bij. Haar taken zijn:

  • scannen van personeelsdossiers;
  • invoeren uren surveillanten;
  • beheer werktijden Ondersteunend Onderwijzend Personeel;
  • standaardbrieven aanvullen;
  • aanstellingsmappen maken;
  • werkgeversverklaringen opstellen;
  • aantekeningen en geeltjes uitwerken;
  • verslagen maken;
  • stukken voor GMR kopiëren;
  • facturen/declaraties digitaliseren;
  • brieven vouwen en in enveloppen steken;
  • informatiepakketten maken voor basisscholen;
  • etiketten maken met Dymo label writer voor brieven, ordners etc;
  • diploma’s en paspoort scannen van nieuwe medewerkers;
  • gegevens stagiaires invoeren.
     

Succesfactoren

De inzet van Judith is een succes. Belangrijke succesfactoren zijn:

  • proeftijd mogelijk door werkervaringsplaats;
  • maatwerk door taken te zoeken die bij Judith passen;
  • draagvlak bij bestuur;
  • trekkersrol en doorzettingsvermogen van Tineke de Schepper, lid van het CvB van het Regius College: gewoon stug volhouden en voet bij stuk houden. Maar ook realiseren dat het niet altijd lukt. Voor sommigen is een vo-school te hectisch.
  • veilig klimaat;
  • inzet en motivatie: Judith zet zich er echt voor in;
  • haar contactuele vaardigheden: Judith kan met iedereen contact leggen;
  • de acceptatie: zij heeft gewoon haar plek en doet ook mee aan de personeeluitjes van de ‘paarse gang’.
     

Carianne Epskamp, P&O adviseur afdeling Personeelszaken: “De kosten en baten verhouding is nu in balans. Het heeft wel even geduurd, maar Judith voegt nu echt iets toe. Zij laat zien dat vooroordelen onterecht zijn, zoals dat een lichamelijke beperking ook een geestelijk beperking betekent. Dat is niet alleen goed voor de leerlingen, maar ook voor de studenten die stage lopen.”