Samen leren en groeien: de kracht van VO-managementcoaching

18 juni 2024

Het idee dat je collega’s een stap verder kunt helpen in de invulling van hun werk: hoe mooi is dat? In de opleiding tot VO-managementcoach leer je in een aantal bijeenkomsten hoe je (beginnende) collega’s in de sector met coaching ondersteunt om te professionaliseren. Conrector Mirjam Mensch van het Tabor College Oscar Romero in Hoorn neemt je mee in haar ervaringen met de opleiding als recent gecertificeerde VO-managementcoach.

Bij haar eerste baan in de schoolleiding deed Mirjam mee aan de eerste tranche van de opleiding tot VO-managementcoach, maar dan als coachee. Deze coachgesprekken waren voor haar erg waardevol: “Ik dacht: als ik ervaren ben, dan ga ik proberen of ik eens aan de andere kant kan deelnemen.” Het zaadje was dus al vroeg geplant. Inmiddels heeft ze haar certificering als VO-managementcoach in ontvangst mogen nemen.

Jezelf beter leren kennen

“Ik heb de hele opleiding als positief ervaren. Ik heb veel geleerd over mezelf, maar ook over de omgang met anderen. De technieken die je leert kan ik mooi gebruiken in mijn dagelijkse werk. Het is een win-winsituatie: ik ben er beter van geworden door mezelf beter te leren kennen, en ik help anderen verder in hun professionalisering. Dat is ontzettend leuk en geeft veel voldoening”, vertelt Mirjam.

Tijdens de opleiding leer je van en met elkaar en van deskundigen in het werkveld. Niet alleen gesprekstechnieken komen aan bod: je leert ook meer over wie jij bent als persoon, wat je eigen valkuilen zijn, en hoe je jezelf in je kracht kunt zetten om een ander zo goed mogelijk te begeleiden. De kracht van Mirjam: tussen de regels door luisteren en tot de kern komen. Maar soms moet ze even een stapje terug. “Wat ik voornamelijk heb geleerd? Het nut van vertraging in gesprekken. Mijn tempo doet er niet toe, want ik moet me aanpassen aan het tempo van degene die ik coach. Die heeft daar tenslotte de meeste baat bij.”

Samen leren en ervaringen delen

Mirjam wil voornamelijk benadrukken dat het samen leren met de groep waarmee je start een ongelooflijke meerwaarde is tijdens de opleiding tot VO-managementcoach. “Je zit met allemaal gelijkgestemden met soortgelijke ervaringen. In sommige opzichten verschil je van elkaar, maar iedere leidinggevende heeft te maken met diverse gespreksvormen. Alleen al horen hoe anderen dat aanpakken en wat hun ervaringen zijn: dat vond ik ontzettend waardevol.”

Toch is het niet geheel vanzelfsprekend dat docenten en anderen binnen het onderwijsveld coaching krijgen. “Het gebrek aan coaching is zorgelijk”, vindt Mirjam. “Het is niet gewoon om een coach te hebben, terwijl het echt de moeite waard is. Je leert er zelf van en kunt een bijdrage leveren binnen je school. Het moet niet pas worden ingezet als het misgaat, maar juist structureel en preventief.”