‘Solliciteren terwijl het geen solliciteren is’

16 mei 2024

“Ik was nieuwsgierig hoe accreditatie in z’n werk gaat, omdat je veel verschillende soorten bestuurders hebt in Nederland. Er zijn grote besturen en tegelijkertijd heb ik als rector-bestuurder een compact bestuur. Ik ben net anderhalf jaar rector-bestuurder van een ‘eenpitter’ en wilde weten hoe het bestuurlijk handelen in deze rol gezien wordt. Of je dus de knip kunt maken tussen rector en bestuurder”, zegt een openhartige Arjan van der Wart van het Krimpenerwaard College.

“Mijzelf ontwikkelen en weten waar mijn ontwikkelpunten liggen zijn mijn drijfveren, omdat ik de dingen graag goed wil doen. Daarom doe ik aan deze verlengde accreditatiepilot mee. Als traject is het fijn en absoluut de moeite waard, want zo ontvang je van alle kanten feedback. Hoewel het voor de mensen intern wel moeilijk was om onderscheid te maken tussen Arjan de rector en Arjan de bestuurder. Als klein bestuur is zo’n traject best spannend. Binnen de organisatie hebben mensen minder zicht op mijn rol als bestuurder. Rector is toch anders dan bestuurder zijn! Voor hen was het lastiger het bestuurlijk handelen van mij buiten de eigen organisatie te beoordelen. Terwijl dat wel een groot deel van mijn werk is.”

Inzicht in ‘rolvervaging’

Juist omdat we een kleine school zijn en ik iedereen ken, treedt er een soort ‘rolvervaging’ op. Mij leverde dit het inzicht op dat ik bewuster die rollen af en toe moet scheiden. De twee dames met wie ik het auditgesprek had, bleken heel goed op de hoogte te zijn over wat ik had geschreven. In het gesprek ging het echt over mij en stelden ze hele goede vragen. Zo ontstond een fijn spiegelmoment, waarin ik gedwongen werd naar mijn bestuurlijk handelen te kijken zonder dat het een functioneringsgesprek was. Een soort diepte-interview over Arjan als bestuurder!”

‘Solliciteren’

“Zoiets is altijd wel ergens enerverend. Gelukkig heb ik hier niets te verliezen, want er staat niets op het spel. Ik moest wel even Arjan de rector achter mij laten. Gelukkig had mij ik goed voorbereid en waardevolle feedback opgehaald. Het gesprek met de twee mensen van buiten de organisatie voelde voor mij een beetje als solliciteren terwijl het geen solliciteren is. Het ging over onderwijs, de maatschappelijke opdracht en hoe ik daar mijn bijdrage aan lever. In die raakvlakken ontmoetten we elkaar en ontstond een mooi gesprek dat ‘oordeelloos’ was. Ook de leden van de accreditatiecommissie vonden het spannend, juist omdat ik een beginnend rector-bestuurder ben.”

“Wat ik van dit traject opgestoken heb, is dat ik op mijn rol als bestuurder meer kan reflecteren. Meer bezinnen en bewust worden wat die rol van bestuurder voor mij betekent. Ik ben hierdoor anders naar mijzelf gaan kijken. Dat is een echte meerwaarde voor mij evenals het persoonlijk ontwikkelplan.  Het betekent voor mij structureel creëren van ruimte om mij af te vragen waarom doe ik wat ik doe en of ik het goede doe. De uitkomst van het accreditatietraject is hierbij een mooie basis van waar ik uit kan vertrekken.”     

Hulpmiddel

“Of accreditatieverslagen gedeeld moeten worden is nog een vraag die overblijft. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee als het maar een eigen keuze is, je dit goed overweegt en zorgvuldig doet. Trouwens, mijn voorzitter van Raad van Toezicht heeft mij ook feedback gegeven, dus terugkoppeling is in die zin logisch. Uiteindelijk vind ik het fijn dat een onafhankelijke commissie ook iets vindt van mij als bestuurder. Zo kan accreditatie zeker een goed hulpmiddel zijn voor onze beroepsgroep.”

Arjan van der Wart, rector-bestuurder van het Krimperwaard College (850 leerlingen) heeft op 26 april jl. het auditorengesprek gehad. Het advies voor accreditatie moet nog worden gegeven en beoordeeld door de accreditatiecommissie. Medio mei verwacht hij het resultaat.