Startende leraren in het voortgezet onderwijs

09 december 2020

Stage lopen en een deeltijdbaan als startende leraar op het Revius Lyceum

Het Revius Lyceum in Wijk bij Duurstede gebruikt NPO-gelden om Marisa Rosito boventallig aan te nemen en een goede begeleiding te geven. Maartje van de Kroef is afdelingsleider vmbo onderbouw.

Lees het praktijkvoorbeeld


In de documentaireserie '100 dagen voor de klas' zagen we presentatoren Tim den Besten en Nicolaas Veul als beginnende docenten op ISG Arcus, een middelbare school in Lelystad. In 2020 ging de VO-raad met ervaren en startende leraren, schoolleiding en de schoolopleider van ISG Arcus in gesprek over de begeleiding van startende leraren. Het resultaat is een miniserie over de waarde van de startende leraar voor een lerende schoolcultuur, over de schoolorganisatie als warm bad voor startende onderwijsprofessionals en over een visie op het leren van leraren in relatie tot kwalitatief goed onderwijs voor leerlingen.

Met deze videoreeks vraagt de VO-raad aandacht voor het belang van goede begeleiding van startende leraren. De video’s laten verschillende perspectieven zien: de startende leraar, de ervaren collega’s, de schoolopleider en de leidinggevenden. Het werpt een brede blik op de begeleiding van startende leraren: de hele schoolorganisatie is betrokken. Het heeft een positief effect op de professionalisering van ervaren collega’s en op de lerende cultuur in de organisatie. Ook laten we met deze miniserie een waarderingsperspectief zien: welke toegevoegde waarde hebben startende leraren voor ervaren collega’s en schoolleiding op ISG Arcus?

Bekijk de video's

perspectief van de startende leraar perspectief van de ervaren leraar perspectief van de schoolopleider perspectief van de schoolleider