Theresialyceum en 2College Jozefmavo: “Als je elkaar face tot face ontmoet, verloopt het contact makkelijker”
24 maart 2019
Het verbeteren van de doorstroom naar de havo staat al langer op de agenda van de Jozefmavo. Veel leerlingen doubleren in het eerste jaar na de overgang, meldt directeur Frank Kraus. Toch kwam de samenwerking tussen de Jozefmavo en het Theresialyceum pas echt van de grond toen ze letterlijk buren van elkaar werden. “Het is lastig om een school te vinden die bereid is om voor langere tijd een projectmatige samenwerking aan te gaan,” meldt Kraus. "En als je elkaar regelmatig ziet en ontmoet dan verloopt het contact makkelijker en natuurlijker.”
Verrassende inzichten
Het verbeteren van de doorstroom is voor iedereen van groot belang. "Voor havodocenten is het vervelend om te zien dat mavoleerlingen niet altijd bekwaam zijn in het bijhouden van wat ze moeten doen," zegt Kraus. “En juist daar gaat voor docenten veel energie in zitten.” Daarom werd bij aanvang van de samenwerking een aantal bijeenkomsten georganiseerd, waarbij mavo- en havodocenten onderling ervaringen konden uitwisselen. Bijvoorbeeld over de problemen waar leerlingen tegenaan lopen als ze de overstap van de mavo naar de havo maken. Zo kon gezamenlijk gewerkt worden aan de verbetering van de doorstroom.
De uitwisseling tussen docenten leverde verrassende inzichten op. “Zo blijkt dat sommige onderdelen van onze lesstof, bijvoorbeeld Engelse grammatica, heel goed aan te sluiten bij de lessen van de havo. Maar voor andere onderdelen, zoals specifiek wiskundeopgaven, geldt dat juist weer niet,” aldus Kraus. Inmiddels weet de school precies aan welke lesstof zij extra aandacht moet besteden om ervoor de zorgen dat er geen onnodige vakinhoudelijke hiaten zijn en de doorstroom daarmee soepeler verloopt.
Gezamenlijk ontwikkelen en uitvoeren
De scholen zijn in januari 2019 voor het eerst met een project gestart, waarbij leerlingen van mavo 4 die de overstap naar de havo willen maken, gedurende tien weken extra lessen krijgen op havoniveau. De docenten van de havo en mavo hebben de lessen gezamenlijk ingericht op vakinhoudelijke kennis en specifieke havo-vaardigheden. Denk hierbij aan de mogelijkheid om bijvoorbeeld zelfstandig in een hoger tempo te kunnen werken.
Deelname aan deze lessenreeks is echter niet vrijblijvend. Zo moeten leerlingen een motivatiebrief schrijven om te mogen deelnemen. Kraus: “Ze kunnen niet na een paar lessen zeggen dat ze er geen zin meer in hebben, want wij willen dat deze leerlingen gaan ervaren wat het is om echt van een eerstegraads havodocent les te krijgen.” Na afloop van de lessen wordt de inzet van de leerlingen door de docenten geëvalueerd. “Met deze informatie kunnen we de lessen op zowel mavoniveau als havoniveau verder verfijnen en aanpassen," licht Kraus toe.
Maatje
In het project is verder ook aandacht voor de sociaal-emotionele aspecten doorstroom. Zo krijgt iedere leerling na de overstap een maatje. Bij voorkeur een oud-mavoleerling, waarbij ze met al hun vragen terecht kunnen. Het organiseren van deze 'maatjes' gaat via een ‘tafeltjesontmoeting’, waar de duo’s voor het eerst met elkaar kennismaken. “We denken dat het bij pubers niet werkt om verplicht een maatje toe te wijzen, stelt Kraus. Dus wordt erop gelet of er een persoonlijke klik is.
Het mooie van dit traject is, volgens de directeur, dat iedere leerling zo de kans krijgt om meer informatie op te doen en te ervaren of de havo iets voor hem of haar is. “Motivatie van de leerling is daarbij belangrijker dan cijfers", meldt Kraus.
De eerste resultaten van het project zijn inmiddels opgehaald. Kraus: “Als schoolorganisatie zijn wij aangenaam verrast, omdat er leerlingen meedoen van wie we het in eerste instantie niet hadden verwachten.” En daarmee noemt de schooldirecteur het project nu al een succes.