‘Veerkracht en mentale gezondheid: een gezamenlijke verantwoordelijkheid’

27 juni 2024

Afgelopen week zijn diverse publicaties verschenen naar aanleiding van het nieuwe HBSC-onderzoek (Health Behaviour in School-aged Children), een grootschalig internationaal welzijns- en gezondheidsonderzoek dat elke vier jaar wordt gehouden onder 11- tot 16-jarige scholieren. Het beeld in heel Europa is dat de mentale gezondheid van jongeren in de afgelopen jaren verder achteruit is gegaan. Wat kun je hier als school nu mee? De VO-raad wil graag een recent verschenen artikel uitlichten, waarin Anne-Laura van Harmelen (hoogleraar Brein, Veiligheid en Veerkracht aan de Universiteit Leiden) en Marloes Kleinjan, (bijzonder hoogleraar Youth Mental Health Promotion aan de Universiteit Utrecht en programmahoofd Jeugd bij het Trimbos-instituut) ingaan op deze vraag.

In het interview met beide hoogleraren komt duidelijk naar voren: Eén enkele, kortdurende interventie gericht op één enkel individu helpt meestal onvoldoende om veerkracht of mentale gezondheid te verbeteren. ‘Het debat over jeugd, hun welzijn en jeugdzorg gaat vaak over preventie versus zorg, normaliseren versus diagnosticeren, leren op school versus welbevinden. Maar het is én-én, je redt het niet met inzetten op óf het een óf het ander. Mentale gezondheid en veerkracht zitten niet in een vacuüm, maar hebben te maken met gezonde leefstijl, goed slapen, een veilige en ondersteunende omgeving. Daarvoor zijn ouders, school, buurt, gemeente, hulpverleners en wie er allemaal nog meer met het welzijn van kinderen en jongeren te maken heeft, gezamenlijk verantwoordelijk.’

Lees in het artikel meer over de misverstanden over veerkracht en mentale gezondheid en waarom we gezamenlijk moeten investeren in promotie – het versterken wat al goed gaat – én in preventie.