Wat is belangrijk voor meer werkplezier in het onderwijs? | VO-praat met Mieke Koeslag-Kreunen

22 oktober 2024

In deze aflevering van VO-praat hoor je Mieke Koeslag-Kreunen, lector Werken in Onderwijs en directeur van Kenniscentrum Leren en Innoveren van de Hogeschool Utrecht. Zij gaat in op de vraag: wat is belangrijk voor meer werkplezier in het onderwijs?

In de reeks VO-praat van de VO-academie vertellen bevlogen sprekers in maximaal tien minuten hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector.

 


In het onderwijs hebben we te maken met een steeds heterogenere leerlingenpopulatie, veel tijdsdruk, en een hoge cognitieve en emotionele werkbelasting. En dat in een context van grote veranderingen, er wordt steeds meer van leraren en leidinggevenden verwacht, en er is een toenemend tekort. Toch valt daar goed mee om te gaan als je – naast wat energie kost – genoeg energiebronnen hebt: toereikende competenties, ontwikkelmogelijkheden en ondersteunend leiderschap.

Mieke geeft drie boodschappen mee voor meer werkplezier: herstel de balans tussen wat energie kost en wat je energie geeft, benut de veelzijdigheid van het onderwijs, en organiseer slim(mer). Zo zorgen we ervoor dat iedereen met een glimlach bijdraagt aan goed onderwijs voor alle leerlingen.
 

Benieuwd naar hoe je hiermee in de eigen praktijk aan de slag kunt gaan? Op donderdag 14 november geeft Mieke Koeslag-Kreunen een masterclass over dit onderwerp waarbij je vanuit onderzoek, praktijkvoorbeelden en concrete oefeningen inzicht krijgt wat belangrijk is voor het versterken van werkplezier in het onderwijs. Meld je aan via deze link!


Over Mieke Koeslag-Kreunen

Dr. Mieke Koeslag-Kreunen is lector Werken in Onderwijs en directeur van het Kenniscentrum Leren en Innoveren aan Hogeschool Utrecht. Haar onderzoek focust op hoe schoolorganisaties zich kunnen ontwikkelen als leerwerkplek, met specifieke aandacht voor leiderschap, werken in teamverband, organisatieontwikkeling en professionele ontwikkeling van (aanstaande) onderwijsprofessionals.

Mieke promoveerde op Leiderschap voor teamleren (Universiteit Maastricht, 2018) en is opgeleid als onderwijskundige (Radboud Universiteit, 2004) en leerkracht (Saxion Hogeschool, 2002). Ze doceerde, leidde curriculuminnovaties bij lerarenopleidingen, begeleidde docenten- en managementteams en was lectoraatslid Professionalisering van het Onderwijs bij Zuyd Hogeschool. Mieke is tevens associate researcher aan Universiteit Maastricht.

Meer informatie