Wie vertegenwoordigt mijn regio in de AS? | Karin Wouters, regio 7 (midden) en voorzitter AS
06 juni 2023
Wat is jouw persoonlijke doelstelling binnen de AS?
“Meedenken en een standpunt innemen doe ik graag, maar niet vanaf de zijlijn: ik zit liever dicht bij het vuur. Als schoolleider wil ik daarom op de hoogte zijn van wat er speelt in mijn school, maar óók binnen mijn regio en landelijk, om hierover actief mee te denken. Mijn belangrijkste doelstelling (ook als voorzitter van de AS) gaat over de algehele kennisdeling vanuit de praktijk: het feit dat mensen die die dagelijks in de school aanwezig zijn mee kunnen praten en advies kunnen geven over ons onderwijsbeleid. Want de VO-raad is de sectororganisatie voor de schoolbesturen, maar de stem vanuit de scholen wordt zo ook gehoord en is minstens zo belangrijk.
Binnen de AS kunnen andere schoolleiders mij hierbij een spiegel voorhouden, of ik kan andersom voor hen een critical friend zijn. Die wisselwerking is erg waardevol. Bovendien krijg ik mee wat er in de rest van het land speelt, waarbij de buitenprovincies gelukkig net zoveel aandacht krijgen als de Randstad.”
Wat is de meest bij jou passende leiderschapspraktijk en persoonlijke kwaliteit?
“Ik houd van leidinggeven aan de schoolontwikkeling, maar in mijn visie heb je daar wel het perspectief van anderen bij nodig. En verder denk ik aan leidinggeven aan de ontwikkeling van medewerkers, want het werkt zo: als je als schoolleider gelukkige medewerkers hebt, heb je een gelukkige school. Het belang van een goede werkgever voor de mensen in jouw school zijn, is dus erg groot!
Bij de persoonlijke kwaliteiten zet ik mijn zingevende kwaliteiten – en dan voornamelijk de multiperspectiviteit - graag in binnen de AS, want in de waan van de dag val je al snel in het ‘zelf willen oplossen van problemen’. De AS geeft me de tijd om uit die sleur te stappen en op metaniveau na te denken. Soms lukt het niet een eenduidig advies (gebaseerd op meerdere standpunten) te geven en is ons advies dus tweeledig, bijvoorbeeld: “Voor de regio Amsterdam adviseren we punt A, voor de rest van het land adviseren we punt B.” Echter, dat is misschien juist ook een kracht van de AS: wij zorgen ervoor dat iedere regio gehoord wordt en een passende aanpak krijgt.”
Noem een concreet voorbeeld van wat je hebt gemerkt in het beleid van de VO-raad nadat jullie hier in de AS aandacht aan hebben besteed.
“Een mooi voorbeeld is de schoolleidersbeurs. Voorheen was het zo dat wanneer er werd gesproken over de cao, de schoolleider er niet in voor kwam. We hebben als AS daarom steeds gezegd dat er een plek voor de professionalisering en beroepsgroepvorming van schoolleiders moet komen. Hier is het schoolleidersplatform in oprichting het voorbeeld van.
Verder hebben we in de coronaperiode als AS de stem van schoolleiders over examens goed kunnen laten horen, waardoor deze stem ook in Den Haag werd gehoord. De VO-raad heeft hiervoor actief gesprekken gevoerd met de regio’s en vervolgens ons als AS bij elkaar gebracht. Uiteindelijk is bijvoorbeeld de extra herkansing in het vo er toen gekomen, tot groot plezier van de scholen."
Wat wil je meegeven aan (startende) schoolleiders?
“Schoolleider ben je nooit alleen, want je hebt elkaar nodig om te blijven leren. Naast je focus in de school kan een blik naar buiten heel verrijkend zijn. De regio’s zijn hier erg geschikt voor! Stel vragen, wees nieuwsgierig en houd niet alle kennis voor jezelf, maar deel en kom halen als je nog kennis nodig hebt. Samen voor goed onderwijs in Nederland!"