Op 27 november organiseert het Kennisnetwerk Schoolaanwezigheid (KNSA) een nieuwe bijeenkomst voor iedereen die geïnteresseerd is om met schoolaanwezigheid aan de slag te gaan. Deze keer staat het thema armoede, en wat dit doet met schoolaanwezigheid, centraal.

Opgroeien in armoede heeft een negatieve invloed op de schoolaanwezigheid en daarmee ook op schoolprestaties van kinderen en jongeren. Zo laten Amerikaanse cijfers over chronisch schoolverzuim een duidelijk verband zien tussen schoolaanwezigheid en armoede. Schoolaanwezigheid gaat dus niet alleen over het voorkomen van thuiszitters, maar ook over kansengelijkheid.

Kinderen en jongeren in armoede kunnen moeite hebben met naar school gaan en met leren door de omgeving waarin ze opgroeien. Bijvoorbeeld door stress van hun ouders, doordat ze zelf minder goed in hun vel zitten of omdat ze belast worden met baantjes en extra taken. Vaak is er sprake van een combinatie van problemen, zoals geldzorgen en mantelzorger zijn. Of je bent gevlucht, hebt geen status en wel geldzorgen en trauma’s. Ook kunnen de woonomstandigheden of het ontbreken van een steunend netwerk van grote invloed zijn.

Lisette Buiting van het Mundus College in Amsterdam (Nieuw-West) en Ellen Donkers van het NJi gaan in op wat dit betekent voor de schoolgang en het bevorderen van schoolaanwezigheid.

Programma

Tijdens de bijeenkomst zijn er twee workshoprondes. Op het aanmeldformulier kun je de workshops aangeven die jouw voorkeur hebben. Je kunt kiezen uit de volgende workshops:

A
Verdieping op de inleiding: handelingsperspectieven voor professionals (Lisette Buiting en Ellen Donkers)

Dieper in gesprek over wat armoede doet met schoolaanwezigheid. Wat kun je doen? Deelnemers worden uitgenodigd eigen ervaringen en inzichten te delen.

B
Highlights van het INSA-congres 2024 belicht (Marije Brouwer en Chaja Deen)

Eind oktober is het derde Congres van het International Network School Attendance (INSA) in New Orleans. Marije Brouwer en Chaja Deen nemen beiden actief deel aan het congres en nemen een aantal highlights mee naar de bijeenkomst. Daarmee geven zij ook een bespiegeling op de ontwikkelingen in Nederland.

C
De praktijk aan het woord: omgaan met armoede en schoolaanwezigheid in het mbo (spreker mbo en René Halberstadt)
D
De praktijk aan het woord: omgaan met armoede en schoolaanwezigheid in het po (spreker po en Irma de Wit)
E
Kennisdeling vanuit de eigen praktijk: uitwisseling en verdieping op basis van actuele vragen van deelnemers (Vincent Fafieanie, Hoda Yamani)

Geef bij jouw aanmelding voor deze workshop aan waar jouw belangstelling naar uitgaat of welke vraag bij jou speelt. Om een idee te hebben: tijdens de vorige bijeenkomst in juni spraken deelnemers enthousiast met elkaar over onderwerpen als: hoe bied je maatwerk?  Hoe creëer je draagvlak voor schoolaanwezigheid en wat komt er allemaal kijken bij multidisciplinair begeleiden?

Schoolaanwezigheid
Schoolaanwezigheid betekent dat elk kind zich op basis van eigen mogelijkheden zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen. Het kunnen deelnemen aan onderwijs, in welke vorm of plek dan ook, is een belangrijke voorwaarde. Vertrekpunt is een positief pedagogisch schoolklimaat waar alle leerlingen zich welkom, veilig en gehoord voelen. En, waar nodig, onderwijs en soms ook zorg op hun behoeften worden afgestemd.


De bijeenkomsten van het KNSA worden gefaciliteerd door het NJi in samenwerking met het Steunpunt Passend Onderwijs, Ingrado en Twentse Belofte. 

Praktische informatie

  • Datum en tijd: woensdag 27 november 2024, 13:00 – 16:30 uur
  • Locatie: Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht
  • Kosten: geen
     

Aanmelden

Direct aanmelden