Ruim twee op de vijf leerlingen voelen zich vaak gestrest. Een belangrijke oorzaak hiervoor is de stress die school met zich meebrengt. Ruim de helft van leerlingen ervaren daarnaast regelmatig prestatiedruk. Ook hier speelt school een belangrijke rol. Onderzoek laat zien dat met name toetsen, cijfers en huiswerk stress en prestatiedruk veroorzaken. Dit heeft een grote impact om hun mentale welzijn. Hoe kun je ervoor zorgen dat het stressniveau van jouw leerlingen niet uit de hand loopt?

Op donderdag 10 april organiseren we een bijeenkomst waarin we deze thema’s met elkaar gaan bespreken. In deze bijeenkomst ligt dit keer een focus op het gebruik van toetsing als een manier van feedback. Aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden en sprekers word je geprikkeld om in jouw school met dit thema aan de slag te gaan.  

Wat kun je verwachten? 

Onderwijsdeskundige Dominique Sluijsmans verzorgt de keynote tijdens de bijeenkomst. Dominique is expert op het gebied van toetsing, met een speciale interesse in de waarde die toetsing kan hebben voor de ontwikkeling van leerlingen. Dit thema staat in haar keynote dan ook centraal.* Ook zullen een aantal scholen ingaan op hoe toetsing als feedback kan worden ingezet, én de waarde die dit heeft voor de ontwikkeling van leerlingen. Onder andere Gerie ten Brinke, directeur van Het Vlier, neemt je mee in hoe te komen van een toetsvisie naar een toetsbeleid en hoe je een team daarin mee kan krijgen. Er is daarnaast ook ruimte voor het uitwisselen van kennis en het voeren van waardevolle collegiale gesprekken.  

*Lees hier alvast een interview met Dominique: in het Klasse Magazine van de Hogeschool Rotterdam: “Als toetsen het leren stopt, loopt er wat mis”. 

Wat levert het op? 

Tijdens de bijeenkomst krijg je meer inzicht in de betekenis en impact van toetsing op de ontwikkeling van leerlingen. Verschillende vragen komen aan bod, zoals: 

  • Wanneer is toetsing waardvol en wanneer juist niet?  
  • Wat zegt een cijfer nou eigenlijk over je leerling? 
  • Welke rol speelt toetsing bij prestatiedruk? De bijeenkomst geeft inzicht in waar jouw school momenteel staat rondom het thema toetsdruk.  Door middel van collegiale consultatie en feedback wordt niet alleen gekeken naar wat je al doet rondom dit thema, maar ook naar de stappen die je nog zou willen zetten om toetsdruk bij jou op school aan te pakken. 

Voor wie?  

Voor de onderwijsprofessional in het voortgezet onderwijs die in de school toets- en prestatiedruk wil agenderen. Het maakt daarbij niet uit of jullie als school net gestart of al wat verder zijn met dit thema.  

Waar en wanneer?

De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 10 april van 13.30 - 16.30 uur in Aristo Lunetten in Utrecht.   

De kosten

Deelname aan de bijeenkomst is kosteloos.   

Meedoen?

Meld je hier vóór 3 april 2025 aan.

Vragen?

Heb je vragen over de inspiratiebijeenkomst? Stuur dan een e-mail naar toetsdruk@vo-raad.nl

Direct aanmelden