Om de onderwijskwaliteit te verbeteren, kan het verlagen of het anders inrichten van de onderwijstijd een goede mogelijkheid zijn. Op veel scholen is het een puzzel om de juiste balans te vinden tussen onderwijstijd, het onderwijsprogramma en ontwikkeltijd.

In dit leernetwerk gaan jullie aan de slag met een procesbegeleider Ina Cijvat met jullie vraagstukken rondom dit thema. Naast goede voorbeelden uit de praktijk, worden er inzichten uit relevant onderzoek gedeeld en onderling ervaring en kennis uitgewisseld. Meld je aan!

Op dit moment loopt er ook een landelijke pilot onderwijstijd waar 150 scholen aan deelnemen. Dit leernetwerk is nadrukkelijk een ander traject dan deze pilot en staat er los van. Het leernetwerk is een laagdrempelige manier om aan de slag te gaan met onderwijstijd. Het draait vooral om een kennismaking en (eerste) uitwisseling van ervaringen en informatie rondom onderwijstijd tussen scholen.

 

Wat kan je verwachten?

In het leernetwerk krijg je informatie over de mogelijkheden rondom de aanpassing van onderwijstijd. We delen goede voorbeelden uit de praktijk en laten ons inspireren door kennis uit onderzoek. Je wisselt kennis en ervaring uit met de andere deelnemers onder begeleiding van een ervaren procesbegeleider. Samen gaan we op zoek naar wat het beste past bij jouw eigen situatie. 

De onderstaande vragen komen onder andere aan bod: 

  • Waarom wil je onderwijstijd aanpassen? 
  • Welke mogelijkheden zijn er? 
  • Welke invulling geef je aan de tijd die vrijkomt door verminderen van de onderwijstijd? 
  • Op welke manieren kan je de tijd die vrijkomt het beste inzetten als ontwikkeltijd? 
  • Wat voor effect kan de aanpassing van de onderwijstijd teweegbrengen? 
  • Hoe betrek je leraren en leerlingen bij de invulling? 
  • Wat werkt wel en wat werkt niet? 

 

Wat levert het op?

Na het volgen van dit leernetwerk: 

  • Heb je meer inzicht gekregen in (wettelijke) ruimte en mogelijkheden bij de aanpassing van de onderwijstijd.
  • Heb je meer zicht in hoe je de vrijgekomen tijd effectief in kunt zetten voor ontwikkeltijd.
  • Ben je geïnspireerd door praktijkvoorbeelden en ervaringen van andere deelnemers aan het leernetwerk.
  • Ben je gekoppeld aan een school om mee te sparren.

Voor wie? 

De doelgroep bestaat uit onderwijsprofessionals die aan de slag willen met aanpassingen in onderwijstijd.* 

* Doe je niet al mee aan de landelijke pilot onderwijstijd? Schrijf je dan in voor dit leernetwerk.

Over de spreker

Ina Cijvat werkte tot een aantal jaren geleden als leraar en adviseur. Zij is nu onderzoeker in het Lectoraat Leren & Innoveren bij het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de HvA en docent binnen de Masteropleidingen. Ina houdt zich bezig met complexe vraagstukken rond innovatie, implementatie en de toerusting van professionals, met een focus op het leren van leraren in de klas en school.  

Samen met Marco Snoek heeft zij onder andere de podcastreeks ‘Minder uren, betere lessen’ gemaakt waarin ook over onderwijstijd gesproken is.

Waar en wanneer? 

Dit leernetwerk bestaat uit vier bijeenkomsten, te weten:  

  • 1ste bijeenkomst: 15 april (09.00 – 13.00 uur) 
  • 2de bijeenkomst: 26 juni (09.00 – 13.00 uur) 
  • 3de bijeenkomst: 18 september (09.00 – 13.00 uur)  
  • 4de bijeenkomst: 25 november (09.00 – 13.00 uur) 

 

Dit leernetwerk vindt plaats in of rondom de omgeving van Utrecht. De exacte locatie wordt zo snel mogelijk bekend gemaakt.    

Kosten 

Deelname aan de conferentie is kosteloos. 

Aanmelden 

Je kunt je uiterlijk aanmelden tot en met 31 maart.

Let op: Voor het leren in samenhang met schoolontwikkeling is het van belang dat ten minste twee personen van een school aan het leernetwerk deelnemen. 

 

Vragen? 

Heb je vragen over deze bijeenkomst? Stuur dan een e-mail naar voortgezetleren@vo-raad.nl of bel 030 – 23 24 880. 

Direct aanmelden