Mensen doen in gesprekken vaak intuïtief de goede dingen. Ze weten hoe ze moeten luisteren, samenvatten en doorvragen en ze vullen niet in voor de ander, maar stellen onderzoekende vragen. Als echter de complexiteit en/of de lading van een gesprek toeneemt en gesprekspartners persoonlijke betrokkenheid ervaren, dan lijkt de zo vanzelfsprekende gespreksvoering niet altijd te lukken. Soms blijkt zo’n gesprek het alleen maar erger te maken. Dat je bij jezelf denkt: 'Heeft ie nou echt niet door hoe het zit?’ of ‘Daar gaan we weer’.

Als leider voer je talloze complexe en/of beladen gesprekken in de week. Het is goed om je als leider bewust te zijn dat de manier waarop je het gesprek voert ook een voorbeeldfunctie heeft. Sterker nog: elk gesprek geeft je de mogelijkheid de lerende cultuur binnen je eigen school te versterken. Bewustwording van je eigen gespreksvoering helpt hierbij; de dialoog begint bij jezelf.
 

Over de masterclass 

In het eerste deel van deze masterclass richten we ons op de theorie. Aan de hand van twee belangrijke, wetenschappelijke onderbouwde perspectieven leer je op een andere manier naar gesprekken te kijken dan je gewend bent. Je krijgt een raamwerk aangereikt waarmee je snel inzichtelijk kan maken welke elementen de productiviteit van een gesprek beïnvloeden.

In het tweede deel van deze masterclass gaan we aan de slag met dit raamwerk. Hoe kun je dit raamwerk inzetten om je bewust te worden van je eigen conversatievaardigheden? We identificeren met elkaar in concrete voorbeelden uit de praktijk waar het misgaat en proberen alternatieven uit om tot een verbetering te komen.
 

Wat levert deelname op?  

De eerste stap in verbetering van je eigen gespreksvoering is de herkenning van de contraproductieve mechanismen in andere gesprekken. Met die herkenning, vergroot je je bewustwording over je eigen gespreksvoering. Vanuit die bewustwording en met behulp van een aantal praktische handvatten ben je in staat een contraproductief gesprek productief om te buigen.
 

Voor wie? 

De masterclass is bedoeld voor schoolleiders uit het vo die de kwaliteit van hun eigen gespreksvoering willen versterken. Niet alleen in dienst van de constructieve uitkomst van een gesprek, maar ook ten behoeve van een versterking van de lerende cultuur in hun eigen organisatie.

Om voldoende ruimte voor interactie en diepgang te waarborgen, kunnen aan deze masterclass maximaal 30 personen deelnemen. Deelname geschiedt op basis van volgorde van ontvangst van het inschrijvingsformulier. 
 

Over de spreker 

Dr. ir. Tjerk de Blok is ruim 30 jaar werkzaam in het vo, als docenten natuurkunde en als schoolleider op een grote scholengemeenschap in Den Haag. Hij is hier verantwoordelijk voor de ontwikkeling en kwaliteit van het onderwijs. In 2019 promoveerde hij op de communicatiestrategieën binnen managementteams. Hij onderzocht hoe managers regelmatig ongewild en onbedoeld bijdragen aan de contraproductieve uitkomst van gesprekken over complexe of beladen onderwerpen Sinds die tijd geeft hij regelmatig masterclasses en trainingen over versterking van de kwaliteit van de eigen gespreksvoering op o.a. het ministerie van OCW en de Haagse onderwijsacademie.
 

Praktische informatie

  • Datum: donderdag 9 oktober 2025
  • Tijdstip: 15:00 – 18:00 (14:30 inloop), 18:00 – 19:00 dinerbuffet
  • Locatie: Omgeving Utrecht
  • Kosten: €100,-
  • Inschrijven: Meld je aan via dit formulier.
Direct aanmelden