Je hebt een inspirerende presentatie bijgewoond of een publicatie gelezen over een effectieve onderwijskundige werkwijze. Het enthousiasme slaat toe: dit zou je wel willen gebruiken bij jou op school! Maar hoe bepaal je vervolgens of dit onderzoek betrouwbaar en valide is? En hoe weet je of het goed aansluit bij jouw schoolcontext?

Voortgezet Leren zet nu een Ontwikkelteam op, waarbij we een instrument willen ontwikkelen dat precies deze vragen beantwoordt. Hier hebben we jou voor nodig! Tijdens dit Ontwikkelteam gaan we aan de slag met evidence-informed of kennisgedreven werken met behulp van de Design Thinking-methodiek. Deze werkwijze is essentieel voor goed onderwijs en wordt met de toenemende mate van desinformatie steeds belangrijker. In vijf bijeenkomsten werk je, onder leiding van prof. dr. Adrie Visscher (Universiteit Twente), aan de ontwikkeling van dit instrument. Doe jij mee? Het Ontwikkelteam: van onderzoek naar onderwijspraktijk start op 16 oktober. 

Wat kan je verwachten?

Je gaat veel leren over wat goed onderzoek is en welke vragen belangrijk zijn in het kader van kennisgedreven werken. En je levert een waardevolle bijdrage aan het ontwikkelen van een geschikt instrument voor de onderwijspraktijk! Dit instrument kun je later natuurlijk ook zelf weer in jouw eigen schoolcontext toepassen.  

Je gaat aan de slag met onderzoekers en onderwijsprofessionals van verschillende scholen volgens de Design Thinking methodiek in 4-5 sessies (waar mogelijk zijn dit fysieke bijeenkomsten op een centraal gelegen locatie). Tussen de sessies door zijn er voorbereidende opdrachten/onderzoeken die je in je eigen onderwijspraktijk uitvoert, hierdoor pas je kennis uit onderzoek en over onderzoek doen, meteen toe in je eigen praktijk. 

 

 

Wat levert het op?

Na deelname aan dit ontwikkelteam: 

  • Heb je als deelnemer zelf meer inzicht in het beoordelen van de waarde en toepasbaarheid van onderzoek. 
  • Heb je als ontwikkelteam een product opgeleverd voor de gehele onderwijssector wat toegankelijk en bruikbaar is voor het beoordelen van onderzoeken, ook voor je eigen school. 
  • Heb je de mogelijkheid om te kunnen uitwisselen met onderzoekers en andere onderwijsprofessionals over dit thema. 
  • Bonus: heb je als deelnemer inzicht in de Design Thinking methodiek. 

 

Over de spreker

Adrie Visscher is hoogleraar Onderwijskunde (OWK) aan de Universiteit van Twente binnen de vakgroep ELAN, die leraren opleidt en veel onderzoek doet naar de professionalisering van leraren. Hij heeft recent een wereldwijde review van dat terrein gedaan, en heeft veel ervaring met onderzoek naar het gebruik van data in scholen en de effectiviteit daarvan. 

Voor wie?

Alle onderwijsprofessionals uit het voortgezet onderwijs die wel eens een onderzoek(sartikel) lezen en op zoek zijn naar een hulpmiddel om:  

  • Een onderzoek op waarde te schatten 
  • De bruikbaarheid van een onderzoek voor hun eigen school te beoordelen 

 

Waar en wanneer?

De startbijeenkomst is op woensdag 16 oktober 2024 van 13.00 -17.00 uur. De volgende bijeenkomsten worden in overleg gepland, Waarschijnlijk wordt dit half november, februari, april en juni. 

Locatie: VO-raad, Aidadreef 4 in Utrecht.   

 

De kosten

Deelname aan dit ontwikkelteam is kosteloos.

 

Meedoen?

Meld je hier aan vóór 4 oktober 2024. Bij over-inschrijving werken we met een wachtlijst. Het is voor dit Ontwikkelteam van belang om je met twee deelnemers per onderwijsorganisatie in te schrijven. Op deze manier kunnen jullie de geleerde lessen gezamenlijk inbrengen in jullie organisatie. 

 

Vragen?

Heb je vragen over deze ontwikkelgroep? Stuur dan een e-mail naar voortgezetleren@vo-raad.nl of bel 030 232 48 80.

Dit Ontwikkelteam wordt georganiseerd vanuit het programma Voortgezet Leren. Het programma biedt inspiratie, handvatten en concrete tools voor het realiseren van schoolontwikkeling; de drijvende kracht achter de kwaliteit van het onderwijs. Bekijk hier wat Voortgezet Leren voor jou kan betekenen.
Direct aanmelden