Hoe ziet een proces van curriculumherziening eruit? Waarom is curriculumherziening nodig? Welke dilemma’s komen hierbij kijken? Wat zijn de sterke punten van de nieuwe aanpak en wat is de huidige stand van zaken? Dit zijn vragen die we gaan bespreken tijdens de regiobijeenkomst West! We gaan met elkaar in gesprek over de kansen en uitdagingen en worden bijgepraat over de voortgang van de actuele ontwikkelingen.

Zoals altijd is er ruimte voor ontmoeten, samen leren en meepraten over belangrijke thema's voor de sector. We sluiten af met een borrel.
 

Programma 

13:30 - Inloop   
14:00 - Welkom en updates vanuit regiobestuur en Adviesraad Schoolleiders 
​14:15 - In gesprek met Henk Hagoort (voorzitter VO-raad) over de actualiteiten
15:00 - Presentatie SLO
15:15 - Workshopronde 1* (keuze op de dag zelf)
16:15 - Workshopronde 2* (keuze op de dag zelf)
17:00 - Afsluiting en borrel

 

*Workshops (op de dag zelf kies je er twee uit)

A: (Definitieve) conceptkerndoelen in de onderbouw: in gesprek over richting en ruimte | Mirjam Brand (SLO)

De kerndoelen van alle leergebieden worden momenteel geactualiseerd. Wat is de stand van zaken, welke richting en ruimte bieden de nieuwe kerndoelen en hoe is de doorgaande leerlijn en afstemming met de bovenbouw zichtbaar? In deze sessie krijg je een update over de stand van zaken van de actualisatie van de kerndoelen, inclusief tijdlijnen en gaan we met elkaar in gesprek over richting en ruimte. 

  

B: Nieuwe examenprogramma's in de bovenbouw: in gesprek over kansen en uitdagingen | Gerdineke van Silfhout (SLO)

Alle programma's van de avo-vakken in de bovenbouw worden geactualiseerd. Waar staan we? Wat betekenen de geactualiseerde examenprogramma's én daarin gemaakte keuzes op inhoud, omvang en examinering voor scholen? Denk aan schoolexaminering, lessentabellen en kansen voor vakvernieuwing in de school. In deze sessie krijg je een update over de stand van zaken van de vakvernieuwing, inclusief tijdlijnen, en gaan we met elkaar in gesprek over kansen en uitdagingen. 

 

C: Jouw rol in de regie op leermiddelen | Alette Baartmans, organisatiewetenschapper en onderwijsvernieuwer

De curriculumherziening is een mooie kans voor het onderwijs om vanuit de scholen de publieke regie te pakken op de leermiddelenmarkt. Een gezonde markt speelt in op de vraag van lerarenteams en hun leerlingen. Op dit moment wordt dat niet overal zo ervaren. Bovendien zien we onuitlegbare prijsverhogingen en worden er hoog over afspraken gemaakt waar lerarenteams en leerlingen last van hebben in de praktijk. De curriculumherziening biedt een kans om vanuit die teams richting en vorm te geven aan de leermiddelenmarkt. Het is een aanleiding om met elkaar de visie en behoeften van lerarenteams te expliciteren en samen te werken aan een integrale visie op vakgroep, school en bestuursniveau die als basis dient voor een weloverwogen en stevige vraagarticulatie waar de markt op kan reageren. In deze workshop zetten we aan de hand van 3 praktische praatplaten een eerste stap door samen na te gaan welke informele en formele rollen we hebben rondom leermiddelen, waar ieders zone van invloed begint en stopt en hoe er een stevige lijn gelegd kan worden van keuze naar inkoop. Zo zorgen we samen dat publieke regie start in de scholen.

 

Locatie 

De bijeenkomst is op het Hofstad Lyceum, Colijnplein 9, 2555 HA Den Haag.
 

Kosten 

Deze bijeenkomst is kosteloos.
 

Contact 

secretariaatbeleid@vo-raad.nl

 

De VO-raad bestaat uit 8 onderwijsregio's, elk met een eigen regiobestuur. Ongeveer twee keer per jaar wordt er per regio een bijeenkomst georganiseerd, waar schoolleiders (van teamleider tot rector) en bestuurders van harte welkom zijn! Meer informatie over de regio's en regiobijeenkomsten.
Direct aanmelden