Sinds 1 augustus 2021 is een examencommissie verplicht in het voortgezet onderwijs. De examencommissie heeft als hoofdopdracht het borgen van de kwaliteit van schoolexaminering en van het afsluitend karakter van het schoolexamen. De examencommissie heeft voor dat doel een aantal specifieke taken en doet zijn werk onafhankelijk. Op veel scholen heeft de examencommissie zich geleidelijk aan ontwikkeld.

Wat betreft de positionering van de examencommissie als onafhankelijk en deskundig orgaan voor kwaliteitsborging is dat proces op veel scholen nog gaande. Dit blijkt onder andere uit het stelselonderzoek naar de kwaliteit van de schoolexaminering waarover de inspectie heeft gerapporteerd. 

Voortgezet Leren organiseerde in oktober, ter ondersteuning van de scholen, verschillende inspiratiebijeenkomsten Examencommissie. Tijdens deze inspiratiebijeenkomsten kwam de behoefte voor een leernetwerk Examencommissie naar voren. Eind november start het eerste leernetwerk (dit leernetwerk is vol). Vanwege de grote belangstelling starten we in het begin van 2025 weer met extra leernetwerken Examencommissie*. Meld je nu aan

*Bij het kopje ‘Waar en wanneer’ kun je meer informatie vinden over de startdata van deze leernetwerken.

 

Wat kun je verwachten?

Onder leiding van een procesbegeleider ga je in zes bijeenkomsten samen met andere scholen aan de slag met de ontwikkeling tot een stevige examencommissie die onafhankelijk, deskundig en kwaliteitsbewust werkt aan het borgen van schoolexaminering. Raak geïnspireerd door de ontwikkelingen van andere scholen in het leernetwerk en draag bij aan collegiale consultatie door samen te leren van en met elkaar. Als deelnemer van het leernetwerk ben je medeverantwoordelijk voor de organisatie en inhoud van de bijeenkomsten. Jullie als deelnemers bepalen samen het programma, waarbij iedereens leerwensen tijdens de sessies worden geïnventariseerd.  

Hieronder vind je een greep uit de vragen die leden van de examencommissie in de praktijk kunnen tegenkomen, en tijdens het leernetwerk ter sprake zullen komen:  

  1. Hoe zorgen we ervoor als examencommissie dat we ons echt richten op de taak van het borgen van kwaliteit schoolexaminering, en niet toch ook gaan zorgen? 
  2. Hoe ontwikkel je je als examencommissie zo dat je als examencommissie goed zicht houdt op de kwaliteit van schoolexaminering, zonder dat je op de stoel van de examinator gaat zitten? 
  3. Hoe positioneer je je als examencommissie zo dat je onafhankelijk je werk kan doen, en tegelijkertijd de schoolleiding en het bevoegd gezag voldoende meeneemt in het proces? 
  4. Hoe ga je om met dubbele petten in de examencommissie, denk aan de examensecretaris die verantwoordelijk is voor de uitvoering (het zorgen), maar als lid van de examencommissie ook voor het borgen, of aan een teamleider of examinator. 

Wat levert het op?

  • Collegiale consultatie en collegiale feedback op de eigen ontwikkeldoelen van jouw school en de stappen die je daarin zet in schooljaar 2024-2025;   
  • Inzicht in de functie die de examencommissie in de eigen school kan vervullen, inzicht in de rol als lid van de examencommissie in de school;  
  • Met en van elkaar leren door collegiale consultatie en collegiale feedback, op het gebied van functionering en positionering van de examencommissie in de afgelopen schooljaren, én de stappen die jullie nog willen zetten; 
  • Gekoppeld aan het eigen ontwikkeldoel verdere stappen zetten in het versterken van de examencommissie en kwaliteitsborging schoolexaminering op jouw eigen school. 


Voor wie?

Het leernetwerk staat open voor leden van examencommissies in het voortgezet onderwijs. Of je nu recent lid bent geworden van de examencommissie of al langer deel uitmaakt van het team, je kunt daarnaast zowel aan het begin van je traject staan als al verder gevorderd zijn. Een lerende houding, gericht op ontwikkeling, is essentieel.   

Voor het leren in samenhang met schoolontwikkeling is het van belang dat ten minste 2 personen van een examencommissie van een school aan het leernetwerk deelnemen. 


Waar en wanneer?

De startbijeenkomsten voor de extra leernetwerken vinden plaats vanaf februari en maart in Utrecht of omgeving. Er zullen maximaal 3 nieuwe leernetwerken starten, waarbij we zes keer fysiek bij elkaar komen. Hieronder staan de beoogde data. Pas na een intakegesprek word je ingedeeld in één van de leernetwerken. Dit doen we om deelnemers met vergelijkbare leervragen en behoeften bij elkaar te brengen, bijvoorbeeld op basis van hun ervaring in de examencommissie.  

 

Leernetwerk 2 (12.30 - 16.30 uur, dit geldt voor alle onderstaande leernetwerken) 
  • Dinsdag 11 februari
  • Woensdag 9 april
  • Deze datum wordt later nog bepaald
  • Maandag 8 september
  • Dinsdag 28 oktober
  • Woensdag 3 december

 

Leernetwerk 3 
  • Dinsdag 4 maart
  • Woensdag 16 april
  • Deze datum wordt later nog bepaald
  • Woensdag 10 september
  • Maandag 27 oktober
  • Dinsdag 2 december

 

Leernetwerk 4 
  • Maandag 3 maart
  • Dinsdag 15 april
  • Deze datum wordt later nog bepaald
  • Woensdag 17 september
  • Dinsdag 4 november
  • Maandag 8 december

 

De kosten

Deelname is kosteloos.

Aanmelden?

Meld je hier vóór 1 december 2024 aan voor dit leernetwerk. Hoe eerder je bent aangemeld, hoe groter de kans dat er een plekje voor je is. Na aanmelding neemt de procesbegeleider Wendy Zonneveld contact op voor een intake. Hier worden onder andere jouw verwachtingen en wensen besproken. Wendy doet een voorstel voor een indeling in één van de leernetwerken. Vervolgens besluit je definitief of je deelneemt. Bij overschrijving werken we met een wachtlijst. Wees er snel bij, deze leernetwerken raken altijd snel vol.  

We streven ernaar om in januari 2025 de deelnemerslijst rond te hebben.

 

Vragen?

Heb je vragen over dit leernetwerk? Stuur dan een e-mail naar voortgezetleren@vo-raad.nl of bel 030 232 48 80.

Direct aanmelden