Steeds meer schoolorganisaties werken samen in de regio. Maar hoe behoud je de controle over deze samenwerking en doe je recht aan ieders belangen? Hoe zorg je nou dat je dichtbij je maatschappelijke opgave blijft? Dit leertraject ondersteunt betrokkenen bij de vorming van onderwijsregio's, ongeacht waar ze staan in het proces. In dit versnellingstraject staat jouw (regionale) vraagstuk centraal en ga je concreet aan de slag om de volgende stap te zetten.

Het afgelopen jaar hebben scholen en lerarenopleidingen in veel regio's samengewerkt om onderwijsregio's te vormen. Dit zijn regionale samenwerkingen tussen besturen, lerarenopleiders en de beroepsgroep om gezamenlijk de personeelstekorten in het onderwijs aan te pakken. Veel samenwerkingspartners zullen medio oktober 2024 een subsidieaanvraag indienen voor de vorming van een onderwijsregio. Maar dit is slechts een begin; echte samenwerking en resultaten moeten nog volgen. In de volgende fase moeten plannen van papier naar praktijk worden gebracht. Dat vraagt bijvoorbeeld om concretisering van afspraken, invulling van governance en implementatie van acties. Om regio's hierbij te ondersteunen, bieden de PO-Raad en VO-raad dit versnellingstraject aan voor bestuurders uit het onderwijs en anderen die betrokken zijn bij onderwijsregio's.

Voor wie?

Het versnellingstraject is bedoeld voor bestuurders en anderen die betrokken zijn bij de vorming en doorontwikkeling van onderwijsregio's. Denk aan regionale projectleiders, programmamanagers, stafmedewerkers, directeuren, schoolleiders en leraren. 

Inschrijving vindt plaats per tweetal of drietal per regio, bijvoorbeeld een combinatie van een schoolbestuurder, projectleider en een schoolleider. Zo kunnen we effectief delen en leren, en samen de volgende stap zetten in de ontwikkeling van onderwijsregio's.

Leerdoelen en resultaten

  • Handvatten om toe te werken naar krachtige regionale samenwerkingen
  • Inzicht in de te zetten vervolgstappen in de vorming van de onderwijsregio. 
  • Het formuleren van concrete vervolgstappen in de uitvoering van de onderwijsregio. 
  • Kennis over wat kan helpen om (bestaande) samenwerkingen te versterken. 
  • Kennis over het systeem en hoe hier invloed uit te oefenen ten behoeve van jouw maatschappelijke opgave.

Programma

Het versnellingstraject is als volgt opgebouwd: een online intake, drie centrale bijeenkomsten en twee regionale bijeenkomsten (maatwerksessies). De centrale bijeenkomsten staan in het teken van inspiratie, ontmoeting en reflectie. De regionale bijeenkomsten worden naar behoefte georganiseerd: deelnemers geven zelf aan rondom welk thema zij graag een regionale sessie willen laten organiseren. Er is een menukaart gecreëerd met mogelijke thema’s voor regionale sessies.

Dag 1 18 oktober - Opgavegericht samenwerken
Dag 2  6 december - Systemisch kijken en werken in de regio
Dag 3 31 januari - Balanceren tussen de school en de regio

Deskundige begeleiding

 

Esther Klaster - Common Eye

Naast de gastsprekers vormt de constante factor tijdens de leergang de begeleiding door Esther Klaster. Esther is adviseur en procesbegeleider bij SvRK. Vanuit deze rol begeleidt zij scholen en andere onderwijsinstellingen bij hun bestuurlijke en regionale samenwerkingsvraagstukken. Ze promoveerde op een onderzoek naar regionale samenwerking op onderwijs- en arbeidsmarktgebied.

Kosten

Deelname aan het verschellingstraject kost € 1.000,- per deelnemer.

Direct aanmelden