Aanpak Aurum College
Het Aurum College is onderdeel van een coalitie en biedt sinds 4 jaar digitaal afstandsonderwijs aan leerlingen die door omstandigheden niet naar school kunnen. Samen met betrokken instanties (zoals het samenwerkingsverband, hulpverlening, leerplicht, Onderwijsinspectie) en ouders/verzorgers biedt het Aurum College een passend onderwijstraject aan. Het doel is om de transitie van thuis naar school te maken, onder begeleiding van een mentor. Per leerling is dit een maatwerktraject, waarbij de school tezamen met alle betrokkenen oog heeft voor het welbevinden van de leerling. Er wordt gewerkt aan het behalen van succeservaringen door de leerling, onder andere door kansrijke en reële perspectieven op te stellen.
Mentor
Iedere leerling is gekoppeld aan een mentor. De mentor is het eerste aanspreekpunt en heeft frequent contact met de leerling en ouders/verzorgers. De mentor investeert in het contact en de relatie met de leerling en biedt begeleiding bij het schoolwerk en het plannen hiervan. Daar waar de leerling weer (deels) naar school komt is deze mentor ook het vaste gezicht op school.
Stapsgewijs
IVIO@school is als partner betrokken om de inhoudelijke kant van het onderwijs vorm te geven, ook hierin is de mentor de spil die alles om de leerling organiseert, instrueert, structureert en regelt. IVIO@school voorziet in toetsen, inclusief het nakijken en feedback van afstandsdocenten. Daarnaast kunnen de leerlingen via het IVIO@school systeem bij alle lessen met bijbehorende uitleg en zit er een voortgangsmodule in het systeem. Waar aan de orde kunnen er ook online afspraken gemaakt worden met de afstandsdocenten over specifieke onderwerpen. Dit gaat in samenspraak met de mentor.
Daar waar de leerling weer (deels) schoolgang heeft opgebouwd, komen de vakdocenten steeds meer in beeld, zowel voor de instructie in de lessituatie op school als via de digitale weg. Gebleken is dat deze stapsgewijze opbouw de kans op succes vergroot.
Samen, elke dag opnieuw
Stap voor stap, met de best passende ondersteuning, wordt gewerkt aan een realistisch toekomstperspectief. Dit wordt gedaan vanuit een basis van (ver)binding en vertrouwen, een respectvolle omgang met elkaar en in een veilige omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn. Het werken aan een goede relatie met de leerling en ouders/verzorgers en ketenpartners en het bieden van veiligheid en vertrouwen vormen het fundament om verder te bouwen. Vanuit de ervaring en expertise van betrokken medewerkers wordt de leerling gezien en wordt aangesloten bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte, elke dag opnieuw.
Voor meer informatie lees verder op de website van de school.
Programma werkbezoek
- 10.00 tot 10.15 uur: Welkom door Niels Krol (locatie directeur Aurum College) en Peter Nooitgedagt (regiodirecteur Lelystad Eduvier)
- 10.15 tot 11.15 uur: Presentatie Aurum College/digitaal (afstands-)onderwijs door Nynke van der Heide, projectleider
- 11.15 - 11.45 uur: Ruimte voor vragen van bezoekers
- 11.45 - 12.15 uur: Gelegenheid om de school te bekijken
- 12.15 - 13.00 uur: Lunch (met ruimte voor ontmoeting & verbinding) verzorgd door leerlingen van De Rede, vso vmbo
Praktische informatie
- Datum en tijd: donderdag 6 februari 2025, van 10:00 – 12:30 uur, inclusief lunch
- Locatie: Lelystad. De adresgegevens worden in de bevestiging gedeeld.
- Voor wie: professionals uit het onderwijsveld die willen leren hoe de digitale school vorm kan krijgen.
- Kosten: geen