Zo’n 55% van de brugklasleerlingen in Nederland volgt het onderwijs in een heterogene brugklas. De positieve effecten die deze en andere vormen van latere selectie kunnen hebben zijn dan ook op veel scholen bekend. Zo blijkt uit onderzoek dat leerlingen in een gemengde brugklas met hun diploma vaker het basisschooladvies overtreffen. De uitvoering van een gemengde brugklas is echter uitdagend, volgens de schoolleiders uit recent onderzoek: hoe zorg je als schoolleider voor de juiste randvoorwaarden? Hoe ga je om met het curriculum? En welke keuzes maak je in de toetsing en het lesmateriaal?
Wat kan je verwachten?
Tijdens de werkconferentie wordt inhoudelijke verdieping, praktische handvatten en gezamenlijke uitwisseling afgewisseld. Na een plenaire keynote gaan de deelnemers in groepen uiteen, om in twee rondes workshops naar keuze te volgen.
Programma
- Introductie en keynote: 13.00 uur – 14.00 uur
- Workshopronde 1: 14.15 uur - 15.30 uur (keuze uit verschillende workshops)
- Workshopronde 2: 15.40 uur – 16.55 uur (keuze uit verschillende workshops)
- Afsluitende borrel: 17:00 uur
Workshops
- Introductie en keynote
Door: Inge Razenberg, onderzoeksbureau Sardes
Hoe maak je heterogene brugklassen tot een succes? En welke goede voorbeelden zijn hiervan? Inge Razenberg werkt als senior onderzoeker en adviseur bij Sardes. Samen met SEO Economisch Onderzoek deed zij onderzoek naar de subsidieregeling heterogene brugklassen. Ze bezocht scholen door het hele land om ervaringen met brede brugklassen op te halen. In deze presentatie deelt zij de succesfactoren voor het succesvol laten werken van de heterogene brugklas.
- Workshop A: Praktijkvoorbeeld
Door: Olympus College
Het Olympus College in Arnhem werkt met brede brugklassen (M-H en H-V). Als stedelijke school in Arnhem-Zuid hebben ze te maken met verschillende culturen, thuistalen en achtergronden. Dit maakt dat kansengelijkheid een belangrijk thema is binnen de school. Vanuit dat oogpunt zijn ze in 2019 begonnen met de brede brugklassen. Ze hebben een uitgebreide zoektocht achter de rug. Want hoe doe je dat eigenlijk, je onderwijs zo inrichten dat alle leerlingen meer ruimte en tijd krijgen om zich te ontwikkelen? En hoe implementeer je dit in een bestaand onderwijssysteem? In deze workshop blikt het Olympus College terug op hun traject, vanuit het perspectief van de schoolleider, de docent en de leerling. Ze delen hun knelpunten en successen.
- Workshop B: Een kansrijk curriculum voor de brede brugklas
Door: Arjen Nanninga, Toetsrevolutie
De implementatie van een brede brugklas vraagt kennis en vaardigheden van docenten. Allereerst pedagogische en didactische kennis over het opstellen van doelen in een groep leerlingen met verschillende beginsituaties. Daarnaast zijn er uitdagingen rondom differentiatie en om leerlingen op het meest passende niveau door te laten stromen.
Hoe richt je een curriculum in waarbij leerlingen kansen krijgen om hun potentieel te verwezenlijken? Wat betekent dit voor de ontwikkeling van je onderwijsprogramma? Hoe monitor je de voortgang en ontwikkeling van leerlingen? En hoe neem je dan uiteindelijk een zo objectief mogelijke beslissing, gebaseerd op voldoende en betrouwbaar bewijsmateriaal? Deze vragen staan centraal in deze workshop van Toetsrevolutie.
- Workshop C: Toetsing in de brede brugklas
Door: Arjen Nanninga, Toetsrevolutie
In deze workshop gaan we aan de slag met het thema toetsing en beoordeling. Welke informatie heb je nodig in het determinatieproces om leerlingen op het passende niveau door te laten stromen? Een heterogene groep vraagt meer doordenking van de opbouw van je toetsprogramma, van je toetsen én van de uiteindelijke beoordeling, dan in een reguliere brugklas met één schoolniveau. Waar zitten de uitdagingen? Hoe ga je deze te lijf? Tijdens deze workshop krijg je geen pasklare antwoorden, maar is er wel ruimte voor het goede gesprek én adviezen om als sectie mee aan de slag te gaan. Naast theorie gaan we vooral ook praktisch aan de slag!
- Workshop D: Determineren op havo of vwo: hoe pak je dat slim aan?
Door: UniC
Na een eerste jaar van ontdekken en een tweede jaar van verkennen draait het derde leerjaar van leerlingen op het UniC om kiezen: gaat de leerling in het vierde jaar verder op de havo of op het vwo? Die soms complexe keuze kan veel vragen van zowel de leerling als de docenten. Hoe zorg je ervoor dat de periode van uitgestelde selectie ook echt leidt tot een passende selectie? In deze workshop geeft een teamleider van de school praktische handvatten om op een slimme manier met die keuzes om te gaan.

Wat levert het op?
Na de werkconferentie:
- Heb je inspiratie opgedaan over hoe andere scholen werken aan de ontwikkeling van heterogene brugklassen;
- Heb je concrete handvatten gekregen die je de volgende dag al verder kunnen helpen op weg naar de (door)ontwikkeling van een heterogene brugklas;
- Heb je inzicht gekregen in de voorwaarden die nodig zijn voor het duurzaam invoeren en op gang houden van een schoolontwikkeling;
- Heb je collega's van andere scholen ontmoet en ervaringen uitgewisseld.
Voor wie?
De werkconferentie is bedoeld voor alle schoolleiders en kartrekkende leraren die zich op hun school (willen) bezighouden met het starten van of verder ontwikkelen van een heterogene brugklas en daarin de voor hen volgende stap willen zetten. Het programma is afgestemd op de verschillende fasen die je in een dergelijk ontwikkelproces doorloopt: je kunt daarin al zijn gestart en verder willen denken of juist aan het begin staan.
Waar en wanneer?
De conferentie vindt plaats op maandag 7 april 2025, tussen 13:00 uur en 17:00 uur bij UniC in Utrecht (Van Bijnkershoeklaan 2). De inloop is om 12:30 uur. De dag wordt om 17:00 uur afgesloten met een borrel.
Kosten
Deelname aan de conferentie is kosteloos.
Aanmelden
Aanmelden voor deze conferentie kan tot en met maandag 31 maart.
Vragen?
Heb je vragen over deze bijeenkomst of heb je suggesties voor de invulling van de conferentie? Stuur dan een e-mail naar bertbesterveld@vo-raad.nl.