Aan de slag met leerlingmotivatie? Tijdens deze werkconferentie draait het om de eerste stappen wanneer je gaat werken aan leerlingmotivatie. Want wat vinden de leerlingen eigenlijk zelf? En hoe onderzoek je hoe gemotiveerd de leerlingen daadwerkelijk zijn? Tijdens deze bijeenkomst leer je met en van elkaar om zelf te gaan onderzoeken wat voor jouw schoolcontext werkt, mogelijk en passend is. De stappen die je dus zet vóórdat je een geschikte interventie kiest.

Wat kan je verwachten?

KEYNOTE Harold Bekkering – Motivatie: Van Brein tot Onderwijsomgeving

In deze interactieve sessie staan we stil bij waarom mensen in beweging komen. Voor sommige jongeren werkt bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het halen van een hoog cijfer motiverend, maar voor anderen totaal niet. Hoe werkt dat? Kortom, wat zijn de biologische, psychologische, pedagogische en culturele drijfveren van motivatie? Harold bespreekt samen met de deelnemers hoe je deze drijfveren kunt inzetten in jouw eigen onderwijsomgeving.

 Harold Bekkering is hoogleraar cognitieve neurowetenschappen en verbonden aan en   medeoprichter van het Donders Instituut van de Radboud Universiteit Nijmegen. Harold   verzorgt onder meer de allereerste inleidende colleges voor de psychologiestudenten in   Nijmegen. Zijn onderzoek naar Leren en Motiveren is veelvuldig beloond, zo is hij onder   andere lid van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen in Nederland en   de Academia Europaea. Harold deelt graag zijn kennis met scholen en bedrijven en is   wetenschappelijk adviseur van het bedrijf Leergewoonte.

 

Workshops
Praktijkvoorbeeld De Goudse Waarden - NXT-dag (Jaap Broekman en Suzan Liebeek)

Hoe kunnen de onderliggende principes aan motivatie (gevoel van autonomie, competentie, verbondenheid (klik voor link) in de praktijk werken? Dat heeft De Goudse Waarden uitgeprobeerd door middel van een aantal interventies. Zoals een speciaal ontwikkelde ‘NXT-dag’ om het eigenaarschap van leerlingen te stimuleren, meerjarige scholing Didactisch Coachen voor het hele team, en feedbackrapporten voor de leerlingen. In deze workshop deelt de school hoe ze deze interventies hebben aangepakt en waar ze tegenaan zijn gelopen. Ze gaan daarnaast graag met de deelnemers het gesprek aan om ervaringen uit te wisselen. 

De Motivatie-motor (Elly Loman)

Hoe zorg je er als leraar voor dat leerlingen (meer) gemotiveerd raken om te leren? En welke kennis en tools lever je als schoolleider aan zodat leraren hun onderwijs steeds beter kunnen maken? De Motivatie-motor helpt je concreet op weg. De Motivatie-motor is een wetenschappelijk onderbouwd en cyclisch reflectie-instrument dat leraren kan helpen om aan de juiste knoppen te draaien zodat leerlingen (meer) gemotiveerd raken om te leren. De Motivatie-motor is een eenvoudig instrument waarmee je morgen aan de slag kan. Klik hier om de Motivatie-motor vast te bekijken. In deze workshop kom je erachter hoe je de Motovatie-motor in kunt zetten in jouw dagelijkse praktijk. 

Praktijkvoorbeeld François Vatel- Leerlingen betrekken bij je schoolontwikkeling (Erwin van der Meulen)

Hoe vergroten we de motivatie van leerlingen door ze actief te betrekken bij schoolontwikkelingen? In deze workshop gaat de workshopleider, aan de hand van praktijkvoorbeelden, in op de mate van de betrokkenheid en inspraak van leerlingen. Met behulp van de werkvorm “leerlingarena“ laten ze leerlingen zelf aan het woord over wat hen wel of niet motiveert. Tijdens deze workshop verkennen jullie samen praktische voorbeelden en methoden om leerlingen écht te betrekken bij het ontwikkelen van schoolbeleid en -initiatieven. 

Motiveren doe je samen (Harold Bekkering)

In het verlengde van zijn keynote, gaat Harold Bekkering in deze workshop dieper in op de vraag wat er nodig is om de motivatie op een (S)VO te verhogen. Wat staat er in de visie van jouw school over motiverende factoren zoals het gevoel van competentie, autonomie en verbondenheid? Wat gebeurt er in jouw schoolpraktijk daadwerkelijk met mooie woorden zoals eigenaarschap, autonomie en groeien op jouw niveau? En hoe creëer je nu een langdurige positieve verandering in motivatie? In deze workshop gaan jullie samen aan de slag met deze vraagstukken.  

Motivatie van leerlingen onder de loep: een verkenning (Lieke Boersma en Tonke Nijhof)

Er zijn verschillende maatschappelijke krachten die bepalend kunnen zijn voor het gedrag van de leerling en of die gemotiveerd is om te leren of niet. Lieke Boersma van de VO-raad schetst een context van een aantal maatschappelijke ontwikkelingen die invloed hebben op de motivatie van leerlingen. Vervolgens kijken we naar de schoolcontext: Op het Melanchton Bergschenhoek hebben ze onderzoek gedaan naar de motivatie van hun leerlingen. Tonke Nijhof, docent op het Melanchton, vertelt over het onderzoek en de interventies die ze vervolgens hebben toegepast om de motivatie van hun leerlingen te verhogen. Tenslotte gaan de deelnemers aan de slag met de eigen schoolcontext.   

Wat levert het op?

  • Je leert meer over de mogelijke drijfveren van motivatie vanuit verschillende invalshoeken.
  • Je leert hoe je in de praktijk gehoor kan geven aan die drijfveren.
  • Je doet inspiratie op door de ervaringen van andere scholen die al stappen gezet hebben.
  • Je reflecteert op je eigen schoolcontext en hoe je in die context aan de slag kan.
  • Je krijgt concrete handvatten waarmee je morgen aan de slag kan.


Datum en tijd

26 november 2024, van 11.30 tot 17.00 uur

Locatie

De Goudse Waarden, Gouda

Kosten

Geen

Meedoen?

Meld je hier aan voor deze werkconferentie.    

Vragen?

Heb je vragen over deze bijeenkomst? Stuur dan een e-mail naar voortgezetleren@vo-raad.nl of bel 030 232 48 80.

Direct aanmelden