Iedere school maakt veranderingen door, groot of klein. Je hebt te maken met verschillende betrokkenen, die allemaal hun eigen rollen, taken en achtergronden hebben. Hoe ga je daarmee om? Weet jij bijvoorbeeld hoe je jouw collega's meekrijgt in een verandering? En hoe je echt goed met elkaar samenwerkt om de verandering tot een succes te maken? Tijdens deze werkconferentie doe je samen met andere onderwijsprofessionals inspiratie op, krijg je meer inzicht over hoe een verandering tot stand komt, en wat jouw rol daarbij kan zijn en worden er praktische handvatten geboden.
Wat kan je verwachten?
Tijdens de werkconferentie wordt inhoudelijke verdieping, praktische handvatten en gezamenlijke uitwisseling afgewisseld. Na een plenaire keynote gaan de deelnemers in groepen uiteen, om in twee rondes workshops naar keuze te volgen.
Programma
- Keynote
Door: Thijs Homan, Hoogleraar (em.) Change and Implementation bij de Open Universiteit Nederland.
Er zijn weinig onderwijsorganisaties waar op dit moment geen verandertraject aan de gang is. Sterker nog: soms zijn er wel drie, vier of vijf tegelijkertijd gaande! Thijs Homan deelt een nieuw perspectief op organisatieverandering: de ‘binnenkant’ van verandering. Niet normatief hoe verandering zou móeten. Maar over de vraag hoe verandering wèrkelijk gaat. Is verandering eigenlijk wel het resultaat van ‘goed’ verandermanagement? Of ontstaat en ontwikkelt verandering zich op een heel andere manier? En welke invloed heb jij daar dan op?
Thijs Homan is al vele jaren bezig met de vraag: "Wat gebeurt er nou eigenlijk écht als organisaties veranderen en ontwikkelen?" In zijn onderzoek en praktijkwerk combineert hij inzichten uit tal van wetenschapsvelden om taal te vinden die de ‘lived experience’ van mensen in veranderende organisaties helpt begrijpen.
- Workshop 1: Vrijmaken van veranderenergie
Door: Dr. Remco Coppoolse
Onderwijsontwikkeling blijkt een ingewikkelde kwestie waar veel betrokkenen tegelijkertijd naast, langs en tegenover elkaar samenwerken. Tijdens deze workshop neemt dr. Remco Coppoolse je mee in de kunst van het veranderen en hoe de veranderenergie vrijkomt of wegvalt. Aan de hand van een drietal verandervragen en een praatplaat over dynamische onderwijsvernieuwing verkennen we hoe onderwijsvernieuwing in onze praktijken gaat, en wat je als veranderaar kunt doen om de veranderenergie op peil te houden.- Workshop 2: 'Praktisch instrument:’ Waarderend Onderzoeken
Door: Anne de Ruiter
In deze workshop ontdek je hoe je met een positieve, oplossingsgerichte benadering veranderingen kunt stimuleren binnen je schoolorganisatie. Dit doen we aan de hand van het Appreciative Inquiry-model. Dit is een krachtig instrument om positieve veranderingen te genereren. Je leert hoe je focus kunt leggen op sterke punten en succesvolle ervaringen uit het verleden, en hoe je deze kunt benutten om de toekomst gezamenlijk vorm te geven. Deze workshop is interessant voor schoolleiders, kartrekkers en/of docenten die bezig zijn of aan de slag willen met een verandering in de school.
- Workshop 3: Schijnsamenwerking in onderwijsvernieuwing
Door: Remco Coppoolse
In de vergadering wordt er driftig geknikt, maar bij de koffiemachine blijkt men het idee helemaal niet te zien zitten. In onderwijsvernieuwing komen we veel aansluitingsproblemen, nee-knikkers, verzet of pocket veto’s tegen, wat we hier samenvatten onder de noemer: schijnsamenwerking. Tijdens de workshop neemt dr. Remco Coppoolse je mee in de micropolitiek van onderwijsvernieuwing, en de invloed die dat heeft op het slagen van de vernieuwing. Ingegeven door eigen praktijkvoorbeelden en een praatplaat over veranderposities gaan we op zoek naar manieren waarop je met schijnsamenwerking in onderwijsvernieuwing omgaat.
- Workshop 4: 'Praktisch instrument:’ Liberating Structures
Door: Anna Serraris
Voor een succesvolle verandering is draagvlak en betrokkenheid van collega's nodig. Maar hoe realiseer je dit binnen jouw school? Vaak vallen we terug op de bekende structuren zoals presentaties of brainstormsessies waarbij slechts een deel van de deelnemers écht betrokken wordt. ‘Liberating structures’ bieden een flexibel en effectief alternatief. Tijdens deze workshop maak je kennis met een aantal van deze structuren. Je ervaart hoe deze de samenwerking verbeteren en ervoor zorgen dat iedereen gelijkwaardig wordt betrokken. En je leert hoe je de werkvormen in je eigen organisatie kan inzetten.
Wat levert het op?
Na deze werkconferentie:
- Heb je (meer) inzicht gekregen in veranderprocessen;
- Heb je ervaringen met collega's uitgewisseld over uitdagingen en kansen in veranderprocessen binnen scholen;
- Heb je kennis gemaakt met een aantal methodieken die je kunnen helpen om een verandering succesvol in te zetten op jouw school;
- Heb je kunnen reflecteren op je eigen schoolcontext en hoe je in die context (verder) aan de slag kan;
- Heb je handvatten gekregen om bewust om te gaan met je eigen rol in veranderprocessen en betekenisvolle interacties te stimuleren.
Voor wie?
De werkconferentie is bedoeld voor alle onderwijsprofessionals, in het bijzonder voor schoolleiders, kartrekkers en leraren die bezig zijn of aan de slag willen met een verandering in de school of schoolontwikkeling.
Waar en wanneer?
Woensdag 9 april 2025, van 13:00 (inloop 12.30 uur) tot 17.00 uur, op de Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert, aan de De Cuserstraat 3 in Amsterdam.
Kosten
Deelname aan de conferentie is kosteloos.
Aanmelden
Meld je hier aan voor deze werkconferentie.
Vragen?
Heb je vragen over deze bijeenkomst of heb je suggesties voor de invulling van de conferentie? Stuur dan een e-mail naar voortgezetleren@vo-raad.nl.