Aantal leerlingen in vso voor het eerst gedaald
22 juni 2016
De voortgangsrapportage passend onderwijs gaat in op de inpassing van lwoo en pro, de leerlingontwikkeling binnen het speciaal onderwijs en de samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs, samenwerking met de gemeente in het kader van de jeugdhulpverlening en de doorontwikkeling van passend onderwijs.
Verevening middelen voor lwoo en pro niet aan de orde
Sinds 1 januari is de inpassing van lwoo en pro gestart. In 2016 zou de staatssecretaris een besluit nemen over eventuele verevening van de middelen voor lwoo en pro en over het loslaten van de criteria. Uit het onderzoek dat in opdracht van OCW is uitgevoerd naar eventuele verevening blijkt dat die niet aan de orde is voor lwoo en pro. Hoe de middelen dan wel verdeeld moeten worden is nog niet uitgewerkt. Het ministerie van OCW wil in overleg met de VO-raad in gesprek hierover naar aanleiding van de bouwstenen die in het onderzoeksrapport worden genoemd. Een en ander betekent dat besluitvorming (en wetgeving) niet in 2018 gerealiseerd kan worden. De VO-raad benadrukt in dit verband dat er een duidelijk onderscheid is tussen lwoo (onderwijsondersteuning) en pro (schoolsoort).
Samenwerking jeugdhulpverlening met gemeente komt op gang
De samenwerking met de gemeente op het terrein van de jeugdhulpverlening komt op gang maar kost nog tijd aldus de voortgangsrapportage. Een van de thema’s in deze samenwerking is de gezamenlijke aanpak van thuiszitters. In het op 13 juni ondertekende thuiszitterspact is de gezamenlijke ambitie opgenomen dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuis zit zonder aanbod.
Bij de doorontwikkeling van passend onderwijs is ook het tegengaan van overbodige bureaucratie een thema. Dat lukt op een aantal plaatsen, maar nog niet overal. Op basis van een aantal bijeenkomsten zijn oplossingsrichtingen verkend.
Verschuiving passend onderwijs van bestuurlijke tafel naar werkvloer
De VO-raad constateert dat de invoering van passend onderwijs in toenemende mate van de bestuurlijke tafel naar de werkvloer verschuift. In de klas moet passend onderwijs vormgegeven worden. Daarbij kunnen ontwikkelingen in het kader van maatwerk en gepersonaliseerd leren ondersteunend zijn.
Op 29 juni 2016 voert de Tweede Kamer een Algemeen Overleg naar aanleiding van deze voortgangsrapportage.