Aantal verklaringen dyslexie onverklaarbaar gestegen
21 december 2016
In het vwo is er vergeleken met 2012 sprake van een toename van het aantal examenkandidaten met een dyslexieverklaring van 5,9%, bijna een verdubbeling. Voor havo is dit 3,7% en in het vmbo nam het toe met 1,6%. Volgens internationaal onderzoek is circa 10% van de leerlingen kampend met ernstige dyslexie normaal. Percentages van 20% zijn niet te verklaren. De minister en staatssecretaris geven aan dat meer onderzoek nodig is.
Lees de brief Dyslexieverklaringen in het (voortgezet) onderwijs
Richtlijn diagnose dyslexie
De bewindslieden constateren terecht dat het belangrijk is het aantal leerlingen dat ten onrechte een dyslexieverklaring heeft terug te dringen. De VO-raad vind het goed dat de ministeries van OCW en VWS de betrokken beroepsgroep(en) aanspreken om een helder kader op te stellen om de kwaliteit van de verklaringen te verbeteren. Een goede richtlijn op het gebied van de diagnostiek van dyslexie ontbreekt nu. Voor scholen is het belangrijk dat de afgegeven dyslexieverklaringen op de juiste diagnose zijn gebaseerd. Volgens de Kamerbrief bieden de protocollen dyslexie goede handvatten om dyslexiebeleid in te bedden in de zorgstructuur van de school.
Signalering bij hoogbegaafde leerlingen
OCW heeft Cito gevraagd te verkennen hoe bestaande instrumenten kunnen worden gekoppeld, zodat leerkrachten eerder kunnen signaleren dat bij hoogbegaafde leerlingen sprake zou kunnen zijn van dyslexie. Het Informatiepunt Onderwijs en Talentontwikkeling informeert en ondersteunt scholen bij het signaleren van dyslexie bij hoogbegaafde kinderen.
Op basis van de gegevens uit de quick scan en de analyse van de Inspectie voert OCW een snelle verkenning uit. Een diepgaander onderzoeksrapport volgt begin 2017.