Bereid leerlingen voor op PISA-onderzoek 2025

29 oktober 2024

Komend voorjaar vindt het grootste onderwijsonderzoek ter wereld weer plaats: het Programme for International Student Assessment (PISA). PISA meet de vaardigheden waarover een 15-jarige leerling zou moeten beschikken om zich te kunnen redden in het dagelijks leven, zowel nu als in de (nabije) toekomst. Dit keer ligt de focus, naast lezen en wiskunde, op natuurwetenschappen. Scholen worden hiervoor geselecteerd en zijn inmiddels uitgenodigd via een brief.

De VO-raad moedigt scholen aan deel te nemen aan dit onderzoek. Het is belangrijk dat er een goed en volledig beeld is van de vaardigheden van 15-jarigen. Alleen bij voldoende deelnemende scholen en leerlingen worden de Nederlandse resultaten meegenomen in de PISA-rapportage. Met een hoge respons worden niet alleen de uitkomsten representatiever, maar krijgen we ook een beter beeld hoe het Nederlandse onderwijs zich – door de jaren heen – ontwikkelt en hoe zich dat verhoudt tot andere landen. Het is daarmee niet alleen in het belang van jouw eigen school, maar ook in het belang van de gehele sector.

Voorbereiden van leerlingen

Om daadwerkelijk een goed beeld te krijgen van de ‘stand in ons land’ is het belangrijk dat de leerlingen weten wat het belang van PISA is en een goed beeld hebben van wat ze te wachten staat. Uit eerdere onderzoeken is bijvoorbeeld gebleken dat Nederlandse leerlingen relatief kort de tijd nemen om de digitale vragen te beantwoorden. Op de website van PISA Nederland staan voorbeeldvragen uit eerdere toetsversies. De website heeft ook een speciale pagina voor leerlingen waarin PISA wordt uitgelegd.

Zo min mogelijk belasting voor de school

Om de belasting voor scholen te beperken krijgt elke school een eigen ‘schoolambassadeur’ die zoveel mogelijk werk rondom het onderzoek uit handen neemt. Zo neemt de ambassadeur onder meer de toetsafname en de organisatie daaromheen grotendeels op zich.

Scholen ontvangen na deelname een schoolrapport met een (vergelijkend) nationaal rapport. De gegevens worden anoniem verwerkt, zijn niet herleidbaar tot scholen of leerlingen en worden ook niet met ministeries gedeeld.