‘Beroepsbeeld voor de leraar’ stelt ontwikkelperspectief centraal
24 januari 2018
De publicatie is tot stand gekomen na bijeenkomsten met leraren, lerarenopleiders en andere afgevaardigden uit de hele sector zoals schoolleiders en -bestuurders en beleidsmakers die met elkaar in gesprek gingen over het beroepsbeeld voor de leraar.
Download het 'Beroepsbeeld voor de leraar'
In de notitie schetsen de auteurs vier domeinen waarop een (beginnende) leraar zich verder kan ontwikkelen:
- het ondersteunen van leren van leerlingen;
- het ontwikkelen van onderwijs;
- het organiseren van onderwijs;
- het ondersteunen van het leren van collega’s.
Met de notitie willen de auteurs de sector handvatten bieden om gezamenlijk verdere stappen te zetten bij het versterken en aantrekkelijker maken van het beroep van leraar.
Uitdagen en inspireren
Het beroepsbeeld is uitdrukkelijk geen blauwdruk of mal, zo schrijven de auteurs in de inleiding. “…Deze notitie moet uitdagen en inspireren tot verdere inkleuring op lokaal niveau, moet uitnodigen tot kritische bevraging, en tot het aanvullen of juist weglaten van elementen…”, aldus de schrijvers.