Campagne ‘Wie leest, heeft een goed verhaal’
04 december 2024
Vanaf 2 december zal er in reclameblokken op tv en in de bioscoop een korte film worden getoond. Elk jaar verschijnt er in de campagne een korte film over een ander aspect van de belofte van lezen. Ook vragen reclameborden in het land aandacht voor de belofte dat lezen je slim en sterk maakt. Dit wordt vergezeld en ondersteund met posters, boekenleggers en dergelijke in boekhandels, bibliotheken en op scholen. Alle po- en vo-scholen krijgen een poster met begeleidende brief toegestuurd om de campagne in de scholen aandacht te geven. Voor VO-scholen kan het een extra middel zijn om aandacht te vragen voor het belang van lezen en ondersteunend zijn bij leesbeleid en het creëren van een rijke leesomgeving.
*De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen o.a. de KB, nationale bibliotheek, CPNB, de Schrijverscentrale en Stichting Lezen.
Lesbrieven De Jonge Jury
Het leesbevorderingsprogramma de Jonge Jury geeft dit jaar gratis lesbrieven voor docenten in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Dit lesmateriaal hoort bij de publicatie van De 100 van de Jonge Jury – een lijst van jeugdboeken die de afgelopen 25 jaar meedongen naar de Prijs van de Jonge Jury. Alle lesbrieven bevatten gerichte vragen en verdiepingsopdrachten, waarbij zowel de onderwijsniveaus vmbo b/k/t als havo en vwo bediend worden. Het lesmateriaal is kosteloos te bestellen via de webshop.