Deelnemende scholen positief over collegiale visitatie
22 mei 2017
Lees de samenvatting van de Uitkomsten terugkomdag
De collegiale visitatie is een traject waarbij schoolleiders en docenten collega’s van andere scholen bezoeken en feedback geven naar aanleiding van de ontwikkelingsvraag van de ontvangende school. De peer-visitatoren koppelen terug wat zij zien in het proces en de werkwijze van de ontvangende school om specifieke onderwijsambities te realiseren. Waar de ambitie van een school ook ligt, de kritisch-constructieve blik van collega’s helpt stappen vooruit te zetten.
Schoolambitie in kaart
Het belangrijkste uitgangspunt voor de visitatie is de eigen ontwikkelingsvraag. Via het zelfevaluatie-instrument Schoolfie krijgen scholen inzicht in de stand van zaken als het gaat om het ambitieus leerklimaat van de organisatie. De uitkomsten van de Schoolfie helpt de school om gerichte ambities en ontwikkelingsvragen te formuleren voor het verder realiseren en versterken van het ambitieuze leerklimaat in de school. Veel scholen gebruiken daarom Schoolfie als start voor een collegiale visitatie.
Meedoen loont
Schoolleiders en docenten die visitaties willen verzorgen, kunnen zich inschrijven voor de training peer-visitator op 18 januari 2018. Deelname aan deze kosteloze training biedt meerdere voordelen. Zo zijn de deelnemers na de training vaardig(er) in het uitvoeren en opzetten van collegiale visitaties. Ze hebben daarnaast de kans om bij andere scholen te kijken en van hen te leren. Ook krijgt de school van de deelnemer feedback op de eigen ontwikkelingsvraag en advies hoe deze ambities te bereiken. Scholen kunnen zich ook aanmelden om alleen gevisiteerd te worden.
De collegiale visitatie is onderdeel van het sectorbrede programma ‘Stap 2’ dat als doel heeft onderwijsorganisaties te ondersteunen in hun professionalisering. Meer weten? Stuur een email naar stap2@vo-raad.nl of neem een kijkje op onze webpagina over collegiale visitatie.