Dekker wil pilot diagnostische tussentijdse toets voortzetten
14 juni 2016
De aanwezige partijen gaven in het debat aan het belangrijk te vinden dat docenten in staat worden gesteld om de vorderingen van hun leerlingen te monitoren. Maar ze twijfelen of hiervoor door de overheid een DTT ontwikkeld moet worden. Er is bijvoorbeeld al een leerlingvolgsysteem waar docenten gebruik van kunnen maken, en marktpartijen geven aan zelf toetsen te ontwikkelen. Ook zou er onvoldoende draagvlak zijn voor de DTT onder docenten.
In de brief die Dekker voor aanvang van het debat naar de Kamer stuurde, gaf hij al aan te willen vasthouden aan afronding van de pilot, en in het debat benadrukte hij dit opnieuw. Volgens de staatssecretaris kan de ontwikkeling van een (niet verplichte) DTT meerwaarde hebben. ‘Toen de pilot startte was de markt nog niet in staat een toets met alle kenmerken van de DTT te ontwikkelen en ook nu biedt de markt nog geen toets die zo nauwgezet en gevalideerd informatie geeft over het leerproces van individuele leerlingen’, zo schrijft hij in zijn brief. Hij ziet de toets als een belangrijk hulpmiddel voor scholen om tot meer maatwerk en meer opbrengstgericht werken te komen. Dit beeld wordt bevestigd door een aantal scholen, die in een brief aan de Kamer de meerwaarde van de DTT onderstrepen en pleiten voor voortzetting van de pilot.
De pilot is ook gefaseerd opgebouwd: pas vanaf volgend jaar (derde pilotjaar) is het mogelijk om via de toets ook op deelniveau inzicht te krijgen in de mate waarin leerlingen een vak beheersen. Juist naar deze gedetailleerde rapportage kijken de deelnemende scholen uit, omdat ze hiermee concrete stappen kunnen zetten naar maatwerk. Dit maakt voortzetting van de pilot extra van belang.
Daarnaast is de afronding van de pilot ook in het belang van de marktpartijen, betoogt Dekker. De staatssecretaris wil de in de pilot opgedane kennis en ervaringen breed delen met deze marktpartijen, zodat zij hier hun voordeel mee kunnen doen bij de ontwikkeling van een eigen toets. ‘Als de markt er klaar voor is en zij een DTT kan aanbieden met een zelfde (onderwijskundige) meerwaarde, is overdragen van de DTT aan de markt in de toekomst wat mij betreft een reële optie’, zo schrijft Dekker in zijn brief.
Voortgezet Algemeen Overleg
Binnen de VVD en PvdA lijkt er uiteindelijk steun te zijn voor voortzetting van de pilot. Het CDA heeft echter een Voortgezet Algemeen Overleg aangevraagd. In dit VAO zal Kamerlid Rog met steun van GroenLinks een motie indienen met het verzoek om de pilot stop te zetten en het geld dat hier nog voor beschikbaar is te investeren in het verbeteren van een cultuur van formatief evalueren.
Update 14 juli: De motie van Rog om de pilot met de dtt stop te zetten is door de Kamer verworpen. Wel werd een motie van Ypma (PvdA) aangenomen om na afronding van de lopende pilot het geld dat gereserveerd is voor de dtt te gebruiken voor het bevorderen van een feedbackcultuur op scholen.