Diagnostische tussentijdse toets overgenomen door marktpartijen
07 juni 2017
De diagnostische tussentijdse toets is de afgelopen drie jaar – in samenwerking met scholen – door het CvTE in een pilot ontwikkeld voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde. Deze pilot wordt eind 2017 afgerond. Om ervoor te zorgen dat de opbrengsten van de pilot ook na 2017 gebruikt kunnen blijven worden, is het ministerie van OCW de afgelopen maanden in gesprek gegaan met verschillende geïnteresseerde aanbieders van toetsen en leermiddelen. Uiteindelijk hebben Dedact en een samenwerkingsverband van A-VISION en de Universiteit Maastricht gemeld dat zij vanaf het schooljaar 2017-2018 de DTT willen gaan aanbieden. Voor de Limburgse scholen wordt de DTT geïntegreerd in de OnderwijsMonitor Limburg.
De VO-raad vindt het goed dat marktpartijen de DTT willen overnemen. Dat betekent dat scholen dit instrument kunnen blijven inzetten en dat gewerkt gaat worden aan de verdere ontwikkeling van de DTT.
Over de diagnostische tussentijdse toets
De DTT is een digitale, adaptieve toets die aan het eind van de onderbouw kan worden afgenomen voor Nederlands, Engels en wiskunde. De toetsresultaten bieden docenten informatie over waar de leerling staat in het leerproces. De docent kan hier vervolgens het verdere onderwijs aan de leerling op afstemmen. De toets is zo een belangrijk hulpmiddel voor scholen om tot meer maatwerk en meer opbrengstgericht werken te komen.
De toets is nadrukkelijk gericht op gebruik binnen de eigen school ter ondersteuning van docenten om hun onderwijs verder te verbeteren, en zal niet worden ingezet om scholen te beoordelen op hun resultaten. Het gebruik van de toets is ook niet verplicht. De VO-raad pleit ervoor om de toets ook niet verplicht te maken. Scholen en docenten moeten zelf kunnen beoordelen of de inzet van de DTT binnen de eigen instelling meerwaarde biedt, en voor welke leerlingen en bij welke vakken de toets wordt ingezet.
Lees ook het nieuwsbericht op de website pilotdtt.nl.