Doe mee met experiment samenwerking regulier en speciaal onderwijs
07 januari 2018
Aanleiding experiment
Het samengaan van speciale en reguliere scholen past in een bredere ontwikkeling om tot meer maatwerk voor leerlingen te komen. Met een geïntegreerde voorziening kunnen scholen kinderen een zo thuisnabij mogelijke onderwijsplek bieden en integraal tegemoetkomen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Daarnaast spelen in sommige regio’s ook ontwikkelingen als leerlingendaling en negatieve verevening een rol. Een goede spreiding van speciale voorzieningen en de noodzaak van een zekere omvang voor het behoud van de speciale expertise vormen ook een aanleiding voor initiatieven tot integratie.
Het is wettelijk mogelijk leerlingen met een ondersteuningsvraag in te schrijven in het reguliere onderwijs en de vso-school/vestiging op te heffen. In de praktijk blijkt het voor ouders en leraren echter een te grote overgang om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte direct in te schrijven op een reguliere school. Juist omdat het gaat om kwetsbare leerlingen waarvan een deel een voortraject heeft met negatieve ervaringen op een reguliere school. Hierdoor is meer tijd nodig om vertrouwen te winnen en om de expertise op de reguliere school te borgen, zodat in de ondersteuningsbehoefte van de kinderen kan worden voorzien. Daarom wordt experimenteerruimte geboden waarmee reguliere scholen en vso-scholen voor vier jaar lang leerlingen volledig mogen mengen voordat zij de vso-school opheffen en verder gaan als één geïntegreerde school.
Inhoud experiment
Het experiment regelt dat de vso-school en reguliere school vier jaar als één school kunnen functioneren. Dat wil zeggen dat zij groepen leerlingen van deelnemende scholen onderling kunnen mengen terwijl alle deelnemende scholen nog blijven bestaan. Na vier jaar gaan de scholen verder als één geïntegreerde school waarbij de vso-school wordt opgeheven.
Indien er wordt samengewerkt tussen twee hoofdvestigingen kunnen gedurende die vier jaar bijbehorende brinnummers behouden blijven en blijven de deelnemende scholen de daarbij behorende bekostiging ontvangen. Ook samenwerking met een nevenvestiging van een vso-school is mogelijk. In dat geval wordt niet de school (met bijbehorend brinnummer) aan het einde van het experiment opgeheven, maar slechts de nevenvestiging (waar geen brinnummer met bijbehorende bekostiging aan verbonden is).
Bij deelname wordt het voor vso-docenten mogelijk om gedurende de experimenteerperiode les te geven op de reguliere vo-school, ook als zij (nog) niet voldoen aan de daar geldende bevoegdheidseisen. De experimenteerperiode kan gebruikt worden om scholing van het personeel te realiseren zodat op het moment dat wordt besloten om na vier jaar als één geïntegreerde school verder te gaan, docenten die les gaan geven op de reguliere vo-school bevoegd zijn.
Voorwaarden
Het experiment moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Het moet gaan om een samenwerking tussen de volgende onderwijssoorten: so-(s)bo of vso-vo.
- Deelnemende scholen mogen voor aanvang van en/of gedurende de experimenteerperiode geen beoordeling als ‘zwak’ of ‘zeer zwak’ van de Inspectie van het Onderwijs hebben ontvangen.
- Deelnemende scholen werken mee aan door of namens de minister ingestelde onderzoekingen.
- Gedurende het experiment is het bevoegd gezag van de school waar de leerlingen van beide scholen onderwijs volgen verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Dit betekent dat het bevoegd gezag van de reguliere school hiervoor het aanspreekpunt voor de inspectie zal zijn.
Deelname
Scholen die vanaf komend schooljaar willen starten met het experiment, moeten voor 1 mei 2018 een volledige aanvraag indienen. Inclusief een intentieverklaring, plan van aanpak en instemming van betrokken besturen, het samenwerkingsverband, de MR’en van deelnemende scholen en de gemeente(n) van de deelnemende vestigingen. In totaal kunnen maximaal 10 experimenten worden gestart.
De tijd om een aanvraag voor 1 mei van dit jaar rond te krijgen is krap, waardoor het voor komend schooljaar alleen mogelijk is om te starten als de plannen al in een vergevorderd stadium zijn.
Scholen die nog geen voorbereidingen hebben gedaan, maar wel interesse hebben in deelname aan het experiment, kunnen zich richten op deelname in het schooljaar 2019-2020. In 2019 kunnen zij hiervoor een aanvraag doen.
Meer informatie en indienen aanvraag
Op 28 maart is de beleidsregel voor het experiment samenwerking regulier en speciaal onderwijs gepubliceerd in de Staatscourant. Hierin staat ook meer informatie over hoe en waar een aanvraag kan worden ingediend. Daarnaast is er een voorlichtingspublicatie met extra toelichting over het experiment beschikbaar.
* Ook so-scholen/vestigingen en scholen voor (speciaal) basisonderwijs ((s)bo) die geïntegreerd onderwijs willen vormgeven, kunnen deelnemen.