DTT naar de markt
16 oktober 2017
Aan de driejarige pilot DTT hebben meer dan 230 scholen deelgenomen. Het eerste deel van de conferentie stond dan ook in het teken van de opbrengsten van de pilot: betrokkenen deelden hun ervaringen met de DTT en met het gebruiken van formatief evalueren in de klas. In het tweede deel werd gereflecteerd op formatief evalueren en de DTT met hierbij oog voor de toekomst: hoe wordt voortgebouwd op de ontwikkeling van de DTT en wat is de toekomst van formatief evalueren? Dedact en A-Vision, in samenwerking met de Universiteit Maastricht, presenteerden de plannen die zij hebben voor 2018 en wat daarna de ontwikkelingen van DTT zijn.
Pilot
De DTT is gestart vanuit de wens om docenten/scholen aan het eind van de onderbouw van het voortgezet onderwijs te ondersteunen bij het op maat maken van hun onderwijs.
In 2014 kondigde Staatssecretaris Dekker in zijn brief ‘Nut en waarde van toetsing in het funderend onderwijs’ aan om de DTT samen met vo-scholen in een pilot te laten ontwikkelen. In deze driejarige pilot konden leraren en scholen ervaring opdoen met het gebruik van de toets in hun eigen praktijk.
De diagnostische tussentijdse toets is daarmee een methode-onafhankelijke toets die inzichtelijk maakt waar leerlingen staan op het gebied van Nederlands, Engels, en wiskunde en waar zij zich nog kunnen verbeteren.
In de loop van 2016 is definitief besloten dat de DTT niet verplicht wordt en derhalve geen taak meer is voor de overheid. Er is daarom bekeken hoe de DTT-kennis na afronding van de pilot beschikbaar kon worden gesteld voor (markt)partijen. Die overdracht is nu grotendeels afgerond. Hiermee is continuïteit geborgd voor de scholen die door willen gaan met een diagnostische tussentijdse toets.
Marktpartijen
Er is afgelopen jaar (2016-2017) onderzocht welke marktpartijen met de opgebouwde expertise verder zouden willen gaan. Na verschillende informatierondes aan marktpartijen zijn daar Dedact en A-Vision, in samenwerking met de Universiteit Maastricht, uitgekomen. Scholen kunnen er dan zelf voor kiezen de DTT in haar nieuwe vorm in te zetten in het kader van formatief evalueren op school.