Examenresultaten bijna op niveau van voor pandemie

11 oktober 2024

In examenjaar 2024 slaagde 91,4% van alle kandidaten voor het eindexamen. Dat is 1,9 procentpunt hoger dan in het vorig schooljaar en 0,6 procentpunt lager dan in 2019, het laatste jaar voor de jaren met coronamaatregelen. Dit meldt staatssecretaris Mariëlle Paul op basis van de examenmonitor van de DUO die zij donderdag 10 oktober naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In deze brief gaat zij ook uitgebreid in op het schoolexamen in het voortgezet onderwijs en de acties om de kwaliteit van het schoolexamen te verstevigen.

De slagingspercentages liggen bijna op het niveau van 2019. Dat geldt voor alle schoolsoorten. Vergeleken met 2023 is het percentages geslaagden op havo het sterkst toegenomen, ook al ligt zoals steeds op havo het slagingspercentage het laagst.

  vwo havo gl/tl kb bb totaal
2019 90,7% 88,2% 92,9% 95,7% 97,9% 92,0%
2023 88,6% 84,3% 91,2% 93,6% 95,7% 89,5%
2024 90,8% 88,0% 91,5% 95,4% 97,2% 91,4%
verschil 2023-2024 2,2% 3,7% 0,3% 1,8% 1,5% 1,9%


In de brief aan de Kamer geeft de staatssecretaris aan dat het belangrijk is om te benoemen dat in 2021, 2022 en 2023 de normering van de centrale examens is aangepast vanwege de impact van de coronapandemie. Door het gebrek aan continuïteit in de normering zijn de cijfermatige resultaten van 2024 niet volledig vergelijkbaar met die van 2019 en kunnen de resultaten van 2024 op het centraal examen (CE) niet strak worden geïnterpreteerd als een directe toename of afname van de vaardigheid van kandidaten. Het CvTE en Cito zullen daarom net als in de jaren 2021-2023 een apart onderzoek doen naar het vaardigheidsniveau van de examenpopulatie uit 2024. De uitkomst van het onderzoek van het vaardigheidsonderzoek wordt later dit kalenderjaar verwacht.
 

De VO-raad organiseert ter ondersteuning van de scholen inspiratiebijeenkomsten Examencommissie. Tijdens deze inspiratiebijeenkomsten kwam de behoefte tot voor een leernetwerk examencommissie naar voren. Je kunt je nu voor de wachtlijst voor het leernetwerk inschrijven. Het eerste netwerk is namelijk al volgeboekt.


Verschil centraal examen en schoolexamen

Het gemiddelde cijfer voor het centraal examen (alle leerlingen, alle vakken, alle schoolsoorten) lag in 2024 hoger dan dat van 2019. Het gemiddelde cijfer voor het schoolexamen (SE) daarentegen lag in 2024 lager dan in 2019. Daardoor is er een lichte toename van het verschil tussen beide examendelen van het eindexamen.

Gemiddeld alle vakken, alle schoolsoorten, alle leerlingen
  CE SE Verschil
2019 6,42 6,46 -0,04
2023 6,42 6,41 +0,01
2024 6,47 6,43 +0,04


Verbetering kwaliteit en positie schoolexamen

De staatssecretaris gaat ook in op de functie van het schoolexamen. Conform het regeerprogramma zet zij in op een verbetering van de kwaliteit en de doeltreffendheid van (de toetsen binnen) het eindexamen. Idealiter vullen centraal en schoolexamen elkaar aan en zijn zij gelijkwaardig aan elkaar. De gestandaardiseerde toetsing van het centraal examen zorgt voor een landelijk ijkpunt, het schoolexamen biedt de mogelijkheid om competenties en vaardigheden in beeld te brengen die niet gemakkelijk gestandaardiseerd zijn te toetsen. De staatsecretaris geeft aan dat het examenstelsel nu niet in balans is; de focus ligt te veel op het centraal examen.

De staatssecretaris waardeert de stappen die in de sector zijn gezet ter verbetering van de kwaliteit van schoolexaminering. Zij ziet dit als fundament voor een schoolexamen dat zijn bedoelde functie ten volle vervult. De staatsecretaris erkent dat een dergelijke ontwikkeling voor veel scholen een geleidelijke ontwikkeling vraagt en soms een forse cultuurverandering. Wij waarderen het dan ook dat de staatssecretaris de geleidelijkheid van dit proces ondersteunt met onder andere verbetering van de informatievoorziening, verduidelijking van regelgeving en de ondersteuning van het project toetscultuur van LAKS en de VO-raad maar voor nu afziet van nadere regelgeving.