Examenresultaten bijna op niveau van voor pandemie
11 oktober 2024
De slagingspercentages liggen bijna op het niveau van 2019. Dat geldt voor alle schoolsoorten. Vergeleken met 2023 is het percentages geslaagden op havo het sterkst toegenomen, ook al ligt zoals steeds op havo het slagingspercentage het laagst.
vwo | havo | gl/tl | kb | bb | totaal | |
2019 | 90,7% | 88,2% | 92,9% | 95,7% | 97,9% | 92,0% |
2023 | 88,6% | 84,3% | 91,2% | 93,6% | 95,7% | 89,5% |
2024 | 90,8% | 88,0% | 91,5% | 95,4% | 97,2% | 91,4% |
verschil 2023-2024 | 2,2% | 3,7% | 0,3% | 1,8% | 1,5% | 1,9% |
In de brief aan de Kamer geeft de staatssecretaris aan dat het belangrijk is om te benoemen dat in 2021, 2022 en 2023 de normering van de centrale examens is aangepast vanwege de impact van de coronapandemie. Door het gebrek aan continuïteit in de normering zijn de cijfermatige resultaten van 2024 niet volledig vergelijkbaar met die van 2019 en kunnen de resultaten van 2024 op het centraal examen (CE) niet strak worden geïnterpreteerd als een directe toename of afname van de vaardigheid van kandidaten. Het CvTE en Cito zullen daarom net als in de jaren 2021-2023 een apart onderzoek doen naar het vaardigheidsniveau van de examenpopulatie uit 2024. De uitkomst van het onderzoek van het vaardigheidsonderzoek wordt later dit kalenderjaar verwacht.
Verschil centraal examen en schoolexamen
Het gemiddelde cijfer voor het centraal examen (alle leerlingen, alle vakken, alle schoolsoorten) lag in 2024 hoger dan dat van 2019. Het gemiddelde cijfer voor het schoolexamen (SE) daarentegen lag in 2024 lager dan in 2019. Daardoor is er een lichte toename van het verschil tussen beide examendelen van het eindexamen.
Gemiddeld alle vakken, alle schoolsoorten, alle leerlingen | |||
CE | SE | Verschil | |
2019 | 6,42 | 6,46 | -0,04 |
2023 | 6,42 | 6,41 | +0,01 |
2024 | 6,47 | 6,43 | +0,04 |
Verbetering kwaliteit en positie schoolexamen
De staatssecretaris gaat ook in op de functie van het schoolexamen. Conform het regeerprogramma zet zij in op een verbetering van de kwaliteit en de doeltreffendheid van (de toetsen binnen) het eindexamen. Idealiter vullen centraal en schoolexamen elkaar aan en zijn zij gelijkwaardig aan elkaar. De gestandaardiseerde toetsing van het centraal examen zorgt voor een landelijk ijkpunt, het schoolexamen biedt de mogelijkheid om competenties en vaardigheden in beeld te brengen die niet gemakkelijk gestandaardiseerd zijn te toetsen. De staatsecretaris geeft aan dat het examenstelsel nu niet in balans is; de focus ligt te veel op het centraal examen.
De staatssecretaris waardeert de stappen die in de sector zijn gezet ter verbetering van de kwaliteit van schoolexaminering. Zij ziet dit als fundament voor een schoolexamen dat zijn bedoelde functie ten volle vervult. De staatsecretaris erkent dat een dergelijke ontwikkeling voor veel scholen een geleidelijke ontwikkeling vraagt en soms een forse cultuurverandering. Wij waarderen het dan ook dat de staatssecretaris de geleidelijkheid van dit proces ondersteunt met onder andere verbetering van de informatievoorziening, verduidelijking van regelgeving en de ondersteuning van het project toetscultuur van LAKS en de VO-raad maar voor nu afziet van nadere regelgeving.