‘Fietsroutes naar middelbare scholen moeten veiliger’
28 augustus 2023
Bijna 80% van de middelbare scholieren gaat op de fiets naar school. Veel van deze leerlingen krijgen hierbij onderweg te maken met onveilige situaties, blijkt uit het onderzoek. Zo zijn veel fietspaden te smal voor een grote stroom fietsende scholieren, moeten zij soms noodgedwongen de weg delen met verkeer dat 50 km/u of harder mag rijden en zijn er op diverse routes nog gevaarlijke oversteekpunten over 80 km/u wegen. Ook zijn er nog lang niet overal fietspaden met veiliger asfalt of beton. Ten slotte is ook het fietslandschap de afgelopen tijd veranderd en nemen bijvoorbeeld steeds meer brede bakfietsen en fast bikes deel aan het verkeer. Dit alles vergroot de kans op ongevallen. Het aantal ongevallen onder de totale groep van fietsers steeg de afgelopen jaren fors; het aantal dodelijke ongelukken lag vorig jaar met 291 op het hoogste aantal sinds 2008.
In 2020 concludeerden de Fietserbond en Bouwend Nederland in een eerste onderzoek al dat veel scholieren op weg naar school nog met risicovolle verkeerssituaties te maken krijgen. Sindsdien is er echter weinig veranderd, blijkt uit het vervolgonderzoek. Gemeenten moeten daarom dringend kijken naar de lokale fietsinfrastructuur en de benodigde investeringen doen om de veiligheid van scholieren te verbeteren, aldus de partijen. In totaal is een investering tot 1,7 miljard euro nodig vanuit gemeentebesturen.
Voor scholen kan het raadzaam zijn om ook zelf hierover met hun gemeente in gesprek te gaan: waar in de omgeving van de school is sprake van onveilige verkeersituaties voor scholieren en wat moet er worden gedaan om dit veiliger te maken? Ook kunnen scholen naar de ervaringen van leerlingen vragen, om een beter beeld te krijgen van hoe onveilig hun routes zijn en om hen beter bewust te maken van de risico's, zodat ze extra opletten tijdens het fietsen naar school.