Gezamenlijke oproep terughoudendheid bij toelatingseisen mbo
31 mei 2017
Volgens de onderwijsorganisaties kan breder gekeken worden naar de mogelijkheden om jongeren op een passende plek te krijgen. Samenwerking tussen vmbo en mbo op het gebied van loopbaanoriëntatie, doelgerichte intake-activiteiten in het mbo en inhoudelijke schakelprogramma’s vmbo-mbo kunnen jongeren helpen om een goede keuze voor een vervolgopleiding te maken.
Aanvullende eisen kunnen voor een beperkt aantal zeer specifieke opleidingen nuttig zijn om jongeren te behoeden voor – te voorziene – teleurstellingen op de arbeidsmarkt. Toelatingseisen moeten echter wel passen binnen de hierboven beschreven definities en transparant zijn. Dat geldt eveneens voor de toelatingsprocedures van de mbo-opleidingen.
In de afgelopen maanden heeft de MBO Raad op verzoek van de minister gewerkt aan een voorstel voor de uitwerking van aanvullende eisen bij toelating tot het mbo. Tegelijkertijd is er – eveneens op verzoek van de minister – gekeken naar de uit 2003 stammende Doorstroomregeling nadere vooropleidingseisen vmbo-beroepsonderwijs. Hierin staat welke eisen mbo-opleidingen mogen stellen aan de gevolgde algemeen vormende vakken – zoals wiskunde of biologie – voor vmbo-leerlingen die kiezen voor doorstroom naar een niet-verwante opleiding in het mbo. Vooropleidingseisen mogen alleen gesteld worden als een student vanaf de eerste dag het onderwijs niet zal kunnen volgen door het ontbreken van bepaalde, nodige basiskennis.
In de nieuwe wet Vroegtijdige aanmelddatum voor en toelatingsrecht tot het beroepsonderwijs (ingangsdatum 1-8-2017) staat dat mbo-opleidingen aanvullende eisen kunnen stellen aan leerlingen die een beroepsopleiding willen volgen – ook als ze een vmbo-diploma hebben. Daar zitten wel beperkingen aan: de eisen mogen alleen gaan over kennis of vaardigheden die niet of niet in voldoende mate onderdeel zijn van het voortgezet onderwijs of om niet ontwikkelbare, specifieke eigenschappen van de deelnemer die van belang zijn in de beroepsuitoefening.