Hoe kunnen we meer docenten van kleur werven en behouden?

11 juli 2024

Investeer in een professionele (aanspreek)cultuur en een veilige sfeer waarin docenten structureel reflecteren en open staan voor elkaars feedback. Dat is een van de aanbevelingen uit het Voion-rapport over het werven en behouden van docenten van kleur. Het verkennende onderzoek bestaat uit literatuuronderzoek en interviews met (oud-)docenten van kleur.

Het rapport geeft een eerste inzicht in de volgende twee onderzoeksvragen:

  • Wat zijn mogelijke verklaringen voor de ondervertegenwoordiging in het vo van docenten van kleur?
  • Op welke wijze kunnen vo-scholen meer docenten van kleur aantrekken en de uitstroom van deze groep verminderen?
     

Volgens de interviews wordt met een professionele (aanspreek)cultuur tegemoetgekomen aan de behoefte om elkaar meer te raadplegen wat de omgang met diversiteit en inclusie betreft, en elkaar aan te spreken op gedrag dat als weinig inclusief wordt ervaren. Heidagen, studiedagen, intervisie en lesbezoeken kunnen een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van deze schoolcultuur.

Afspiegeling van leerlingpopulatie en beroepsbevolking

In het voortgezet onderwijs (vo) vormen docenten wat etnisch-culturele achtergrond betreft al decennia geen afspiegeling van de leerlingpopulatie en beroepsbevolking. Zes procent van de docenten in het vo is van kleur, terwijl deze groep 11 procent uitmaakt van de beroepsbevolking. Ook zijn er aanwijzingen dat onderwijsprofessionals van kleur vaker het vo verlaten.

Etnisch diverse onderwijsteams zijn van grote waarde, zo laten diverse studies zien. Meer etnische diversiteit kan bijdragen aan kansengelijkheid in het onderwijs. Door meer leraren van kleur aan te trekken en ze te behouden kan bovendien het lerarentekort worden verminderd. Doordat docenten van kleur als rolmodel fungeren voor leerlingen kunnen ze ook deze doelgroep inspireren voor het beroep van leraar.