Richtlijn voor afspraken rondom ‘fysiek beperkend handelen binnen het onderwijs’
04 juli 2017
Ondanks actief schoolveiligheidsbeleid kunnen scholen te maken krijgen met situaties waarbij de veiligheid van een leerling en/of zijn omgeving in het geding is. Het is dan belangrijk dat er binnen de school duidelijkheid is over wanneer fysiek- en/of vrijheidsbeperkend handelen in zulke situaties geëigend zijn; wat zijn hiervoor de voorwaarden en uitgangspunten? Het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (LECSO) heeft samen met o.a. het NJi en Stichting School & Veiligheid een richtlijn ontwikkeld die betrokkenen binnen en buiten de school helpt om hier afspraken over te maken en vast te leggen in een protocol.
Dit gebeurt aan de hand van tien bouwstenen, die variëren van invulling definities, proportionaliteit, taakverdeling en communicatie tot evaluatie en nazorg. De richtlijn richt zich in eerste instantie op onderwijsinstellingen die gezien hun leerlingpopulatie veel te maken hebben met veiligheidsrisico’s, maar is zeker ook bedoeld voor het regulier onderwijs.
Download de richtlijn ‘Fysiek beperkend handelen en/of vrijheidsbeperkende maatregelen binnen het onderwijs’. De richtlijn is ook in drukvorm beschikbaar en kan worden aangevraagd via info@lecso.nl o.v.v. naam en adresgegevens.