In de Volkskrant: Hybride doceren als oplossing voor het lerarentekort
21 juni 2017
In het Volkskrant-artikel wordt het verhaal van Rik Adriaans uitgelicht, die een eigen architectenbureau heeft en daarnaast voor de klas staat. Twee dagdelen in de week begeleidt hij vwo-klassen bij het vak ‘onderzoek en ontwerpen’. Vooral de afwisseling spreekt hem erg aan, zo stelt Adriaans in de krant.
Volgens Hybride Docent, een platform dat het combineren van banen wil stimuleren, zijn er momenteel circa 10.000 mensen (een op de acht docenten) die naast hun werk in het voortgezet onderwijs een andere baan hebben. En een op de vijf hoogopgeleiden in Nederland zou er ook interesse in hebben om hun baan te combineren met het docentschap, zo wordt geconcludeerd in onderzoek van het platform. Hybride doceren kan zo weleens een van de oplossingen voor het lerarentekort zijn, aldus oprichter Marius Bilkes.
Volgens Bilkes moet dan nog wel een aantal obstakels uit de weg geruimd worden. Zo is volgens hem de mogelijkheid van hybride doceren nog onvoldoende bekend en moeten scholen hier ook meer over gaan nadenken: hoe doe je het dan bijvoorbeeld met het rooster? Ook benadrukt Bilkes dat het nu vaak lastig is om als docent te beginnen als je een baan buiten het onderwijs hebt, doordat de lerarenopleidingen nog weinig flexibel zijn. “We zien dat mensen een sabbatical moeten nemen om hun bevoegdheid te halen. Dat is niet voor iedereen weggelegd.”
Ook de VO-raad stelt in een reactie in de Volkskrant dat het hybride doceren kan bijdragen aan een oplossing voor het lerarentekort. “Tegelijkertijd moeten we goed opletten hoe het precies uitpakt”, aldus woordvoerder Linda Zeegers in de krant. “Als er meer zittende leraren hun baan met iets anders gaan combineren dan dat er nieuwe leraren het onderwijs instromen, dan vergroot dit het lerarentekort juist.”
Het complete Volkskrant-artikel is wegens copyright-redenen helaas niet beschikbaar.