Leerlingen koken, versieren en schilderen voor slachtoffers aardbevingen

16 februari 2023

Woensdag 15 februari was de landelijke actiedag van Giro555 voor de slachtoffers van de aardbevingen in Turkije en Syrië. Ook op scholen werden door leerlingen en medewerkers acties op poten gezet om een steentje bij te dragen. “Het verdriet blijft groot, maar samen iets doen, doet zichtbaar goed.”

Veel van de (ouders van) leerlingen van de ISK RSG Wolfsbos in Hoogeveen hebben familie en vrienden in het getroffen gebied. Aanleiding voor ISK Wolfsbos om op de landelijke actiedag een markt te organiseren om geld in te zamelen. Teamleider ISK Wolfsbos, Harma Graveland: “Veel van onze leerlingen zijn geraakt en het verdriet is groot. We vroegen ons als team af: kunnen we zelf ook iets doen? We gingen met leerlingen in gesprek en toen kwam dit eruit: laten we een markt organiseren.”

‘De saamhorigheid is enorm’

De afgelopen week gingen leerlingen en docenten hard aan de slag om hapjes en kunstwerkjes te maken die ze op de actiedag kunnen verkopen. Leerlingen maakten samen met hun docenten sieraden, beeldjes, cupcakes, Syrische en Turkse lekkernijen, er werden bloemen versierd en verpakt. Ook werden lokale bedrijven bereid gevonden om de actie te steunen. Graveland: “We hebben allemaal verschillende klassen: sommige zijn goed in schilderen, een andere klas stond in de keuken van alles te maken, weer een andere  klas versierde de aula. De saamhorigheid is enorm.”

Met elkaar iets doen helpt, merkt Graveland: “Een collega zei vorige week: de stemming is zo bedrukt, het wordt niet beter. Met dit initiatief merken we aan onze leerlingen dat ze het fijn vinden om wat te kunnen doen. Je draagt het dan samen eigenlijk hè.” De leerlingen van ISK Wolfsbos wisten bijna 3000 euro op te halen voor giro555.

Veel impact

Leerlingen, ouders en leraren van het Gerrit Komrijn College en de ISK in Winterswijk organiseerden gezamenlijk een braderie op woensdag. Ze waren dagen in de weer geweest  met de voorbereidingen: van het bakken van appelflappen tot het maken van sleutelhangers en bloemstukjes. Jinnie Bodt, coördinator van ISK Winterswijk: “Het idee kwam al vrij snel dat we iets wilden doen. Veel leerlingen hebben familie en vrienden in het getroffen gebied. Het heeft heel veel impact. We merken dat leerlingen het fijn vinden om iets te kunnen doen. Iets wat we samen als school kunnen doen".  Jinnie vervolgt: “Vorige week was heftig, toen kregen leerlingen continue telefoon van familieleden die belden. Onderling hebben ze het er veel over. We hebben daar ook het lesprogramma op aangepast, we stemmen bijvoorbeeld onderling af welke beelden we wel en niet laten zien”.

Zo gezegd, zo gedaan

Ook bij het Lingecollege in Tiel, waar ze veel kinderen hebben met een Turkse of Syrische achtergrond, merken ze dat de impact groot is. Robert van Galen, afdelingsleider van het beroepscollege: “We hebben er aandacht voor in de lessen. Wat er speelt in de samenleving, speelt ook op school, dat merk je nu heel goed”. Vorige week donderdag stak het team de koppen bij elkaar en besloten ze om samen met leerlingen actie te ondernemen en een aantal activiteiten te ontplooien. Robert: “Zo gezegd, zo gedaan. Hiermee krijgt het ook echt betekenis voor onze school”.

In hele korte tijd ontstond er een flow waarin er vanalles gebeurde. We werken nauw samen met verschillende bedrijven die allemaal bereid waren te sponsoren.

Robert van Galen Afdelingsleider

Het Lingecollege organiseerde woensdag verschillende activiteiten: van een benefietdiner geheel verzorgd door docenten en leerlingen tot een sponsorloop, en van auto’s wassen tot tuintjes opknappen in verschillende wijken. Er werden hamburgers en cupcakes verkocht, mensen konden hun nagels laten lakken en docenten stelden zichzelf beschikbaar om voor een euro door natte sponsen bekogeld te worden. Robert: “In hele korte tijd ontstond er een flow waarin er vanalles gebeurde. Als beroepscollege werken we nauw samen met verschillende bedrijven, en die waren ook allemaal bereid om te sponsoren.”

Verantwoordelijkheid

Scholengemeenschap Echnaton organiseerde woensdag van 8:00 tot 22:00 ‘Echnaton Live voor 555’. In een professionele buitenstudio op het schoolplein draaiden leerlingen de hele dag nummers in ruil voor een rechtstreekse donatie of een statiegeldflesje. De uitzending was de hele dag te volgen via een livestream en er waren ook bandjes. Ook vertelde een docent en enkele leerlingen met familie en vrienden in het rampgebied over hoe zij de afgelopen dagen hadden beleefd.

Ik merkte dat een jongetje dat een toets zat te maken, met zijn hoofd ergens anders zat. Toen ik hem later sprak bleek ook dat zijn opa en oma waren getroffen.

Ritchie Brouwer Docent multimedia en D&P

Ritchie Brouwer, docent multimedia en D&P, over hoe het idee ontstond: “Ik merkte dat een jongetje dat een toets zat te maken, met zijn hoofd ergens anders zat. Toen ik hem later sprak bleek ook dat zijn opa en oma waren getroffen. Ook van andere mentoren kreeg ik terug dat veel kinderen familie in het rampgebied hebben. Wij hebben al bijna 18 jaar ons eigen radiostation, ‘Echnaton FM’, en onze leerlingen zenden wekelijks uit in onze studio in de aula, maar ook vanaf onze mobiele set op locatie. Al snel ontstond het idee voor een live radiostation.” Het balletje ging snel rollen en via een oud-leerling werd professionele apparatuur geregeld. Ook de schoolleiding was meteen enthousiast. Robert: “Als scholengemeenschap hebben we uiteindelijk een verantwoordelijkheid naar de kinderen. De actie past ook bij het ondernemende karakter van onze scholengemeenschap, zo hebben we een leerbedrijf-structuur op woensdag”.

Met de donaties en het statiegeld samen is op dit moment 2100 euro voor giro555 opgehaald op het Echnaton. Naast de actie op het schoolplein biedt de school ook hulp aan kinderen die dat nodig hebben, bijvoorbeeld door erover te praten.

De VO-raad spreekt zijn medeleven uit met iedereen in en om het voortgezet onderwijs die direct of indirect getroffen is door de gevolgen van de aardbeving in Turkije en Syrië. We weten dat dit op veel scholen leeft en vinden het belangrijk om hier met elkaar aandacht aan te besteden, het te bespreken en om waar mogelijk een helpende hand te bieden.